Päevakorra profiil: Lauri Laats
Arupärimine Hiina luure ligipääsu kohta Eesti elanike andmetele rakenduste ja tehnoloogia kaudu (nr 718)
2025-04-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõnnib ettepanekuga suurendada läbipaistvust Hiina tehnoloogia kasutamisel Eestis ning rõhutab privaatsuse ja küberturvalisuse tähtsust. Ta on keskendunud vajadusele arutada ja selgitada, kas Hiina tehnoloogia kasutamine on Eesti jaoks ohutu ning kas tuleb võtta piiranguid, kuid ei väljenda otsest ühtekuuluvust või kohe keeldu. Framing on tugevas määras riskide teadvustamisel ning edasise tegutsemise otsimise nimeliskult otsib konstruktiivset debatti ja selgust, mitte radikaalset kiirtoimetust.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstratsioon energiasüsteemi ja kriitilise infrastruktuuri teemadel (päikesepaneelid, inverterid, “mõtlevad seadmed”) ning küberturvalisuse alaste riskide hindamisel. Viitab Riigi Infosüsteemi Ameti küberjulgeoleku aastaraamatule ja esitab täpseid numbreid: päikesepaneelide tootmisoht 800 MW tunnis ning tarbimine umbes 938 MW tunnis. Kasutab tehnilisi termineid ning põhineb teadmisel kriitilise infrastruktuuri kaitse vajadusest ja maandamisest.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Tüüp on analüütiline ja küsimustele orienteeritud; kasutab retoorilisi küsimusi ja võrdlusi, et esile tõsta teema olulisust ja ebakindlust. Hinnanguid esitab peamiselt faktipõhiselt, kuid lisab mõttekatseid ja sümboolseid võrdlusi (nt inverterid kui “iseloomuga” seadmed). Tekst kaldub kriitiliselt kõneleja suunale ja püüab avada süsteemi telgitaguseid, ilma manseti viskamiseta.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osalenud Riigikogu arupärimises Hiina luure ligipääsu kohta ning jätkanud tervik arutelu samal teemal Riigikogu liikmete ja ministri vahel. Märgitakse, et arupärimine esitati 12. veebruaril ja nüüd järgnesid mitmed avalikud kõned sama teema raamistikus; rõhutatakse vajadust lisauuringute ja avatud arutelu järele. Näitab püsivat osalust tehnoloogia- ja küberturvalisuse küsimuste diskussioonides.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib valitsuse ja ministri vastuseid ning puuduvat selget suunda Hiina tehnoloogia kasutamise piiramiseks; rõhutab, et puuduvad konkreetsete meetmete rakendamise tõendid ning nõuab selgust ja pragmatilist kaitset tarbijate nimel. Puhtalt kriitiline võib olla käsitlusvaldkonna osas, kuid ei näita otsest isiklikku rünnakut, pigem poliitilist aftsust koostööd ning paremaid mehhanisme.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole selgelt kirjeldatud laiaulatuslikku koostööd või koalitsioonide loomist; rõhutab siiski “konstruktiivset debatti” ja laiemat diskussiooni valitsuse ja Riigikogu liikmete vahel. Selle põhjal võib oletada soov läbi rääkida, kuid konkreetseid ühisosaluse samme ei näidatud.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus national tasemel, kuid kasutab regionaliseeritud konteksti рейтингina: võrdleb Eesti põhimõtteid Soome, Rootsi ja Norra, mis näitavad eri riikide lähenemist Hiina tehnoloogiale. Rõhutab naaberriikide erinevat käitumist ning hindab Eesti lähenemist nende näidete valguses.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kinnitab, et maksumaksja ei vääri odavaid Hiina busse, rõhutades majanduslikku hinnangu ning küberturvalisuse tasakaalustamist; märgib, et odavus ei tohiks ületada turvalisus-ja usaldusarvu. Näitab vajadust hinnata kulutusi kriitiliste süsteemide ja tarbijate kaitse kõrgemal kohal.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Pöörab tähelepanu elanike privaatsusele ja riigi küberturvalisusele; näitab, et teema puudutab olulisi sotsiaalseid küsimusi seoses andmete kaitse ja turvalisusega. Pole esitatud laiemates sotsiaalsetes küsimustes põhjalikult; keskendub tehnoloogilise valiku mõju ühiskonnale.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Selgeks tõstetud prioriteet: riiklik julgeolek ja kriitilise tehnoloogia kasutuse järelevalve ning arutelu piirangute või meetmete kohta; rõhutab arupärimise ja parlamentaarse ülevaate vajadust ning eraldi käsitlemist Riigikogus. Kirjeldab initsiatiivi, kuid ei taga konkreetset seadusandlikku meetmete loetelu.
5 Analüüsitud kõnesid