Päevakorra profiil: Lauri Laats

Telefoni petukõned. Statistika, meetmed selle tegevuse tõkestamiseks.

2024-10-16

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Peamine mure on petukõned ja nende süsteemne tõkestamine Eestis. Ta rõhutab vajadust täpse statistikaga ja asutuste vastutuse suurendamist ning soovib meetmete kasutuselevõttu. Positsioon on probleemipõhine ja nõudlik, keskendudes valdkonna tõkestamisele läbi analüüsi ja läbipaistvuse parandamise, mitte ideoloogiliste muudatuste esiletõstmisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ta kasutab andmestikku ja statistikat: eelmisel aastal olid petukõned 540 pöördumist ning kahju umbes 3 miljonit eurot; tänavu on pöördunud 270 inimest ja kahju umbes 1,5 miljonit eurot. Ta eristab Eestis toimuvat ning võimalike välismaise kaasatuseni väljaulatuvaid mustreid, viidates vajadusele teaduspõhisele hinnangule. See näitab data- ja faktipõhist lähenemist ning soovi, et riigi töö oleks tõenditel põhinev.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Hääletoon on otsustavalt kriitiline ja erksalt otsekohene, samas püütakse tasakaalustada emotsiooni ja faktide esitlemist. Ta kasutab visuaalseid kujundusi ja näiteid (nt „Piltlikult öeldes…“), et probleemi paremini illustreerida. Tekstides on formaalne toon ning küsimuste ja probleemide esiletõstmine suurendab arutelu efektiivsust.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ta esitas kaks kõnet samal päeval (2024-10-16), keskendudes petukõnede teemale. Esinemises on korduvalt esile tõstetud küsimused: kui palju avaldusi on tulnud ja millised on meetmed. Näib, et teema jääb viimasel ajal regulaarselt parlamendi arutelude fookusesse.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ta on kriitilise tooniga seoses olemasoleva süsteemi toimimise ja vastutusega; rõhutab vajadust täpsemate andmete ja konkreetsete meetmete järele. Kritik on peamiselt protseduuriline ja operatiivne, keskendudes informatsiooni ja tulemuste arusaadavusele, mitte isiklike rivaalastele süüdistustele. Kompromissvõimaluste ja koostöövõimaluste väljatoomine on osaliselt kohal, kuid esmalt rõhutatakse vastutust ja läbipaistvust.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab koostööd erinevate asutustega (politsei, maksuamet jne) ja läbipaistvuse parandamist, kuid konkreetseid partnerlusi või koostöövorme ei nimetata. Ta rõhutab, et sisse tulev kõne peaks tulema samast numbrist, kust algselt helistati, mis viitab institutsioonide vastutustööle keskendumisele. Kuigi koostöö vajadust on mainitud, puuduvad konkreetsed kokkulepped või sammud.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti kontekstil; käsitletakse Eesti sisesed andmed, registreeritud telefoninumbrid ja Eesti institutsioonide rolli (politsei, maksuamet) küsimusi. Riigi- ja rahvusvahelise konteksti vahel esindatakse muret kohaliku, Eestis toimiva skemaga.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ekonomiline tähelepanu keskendub petukõnedest põhjustatud kahjude suurusele: eelmisel aastal umbes 3 miljonit eurot, tänavu umbes 1,5 miljonit eurot, ning 540 inimest eelmisel aastal ja 270 tänavu. Majanduspoliitikast või makroökonoomilistest meetmetest ei arutata, kuid kahjude suurus on esiletõstetud kui hind, mida sarnased kuriteod süsteemselt tekitavad. Puudub laiem majandus- või tööjõupoliitika suunamine.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Pole piisavalt andmeid.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislatīivne fookus on järelevalve ja meetmete väljatöötamine petukõnedega tegelemiseks; rõhutatakse vajadust täpsemaid andmeid ja nähtavaid edusamme, kuid konkreetsed eelnõud või seadusandlikud sammud ei ole märgitud. Rõhutatakse riigiasutuste vastutust ja läbipaistvuse suurendamist uute meetmete osas ning avaliku teavituse ja kontrolli mehhanismide arendamist.

2 Analüüsitud kõnesid