Päevakorra profiil: Lauri Laats
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) kolmas lugemine
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Esineja on kolmanda lugemise eelnõu vastu, rõhutades, et parandusettepanekuid ei arvestatud ning seetõttu ei saa eelnõu pooldada. Ta on tugevalt kriitiline valitsuse rohepöörde kiirendamise suhtes ja rõhutab vajadust säilitada riigi majandushuvide ja kodumaise tootmise esikohale. Fraktsiooni jaoks on prioriteediks majanduslik sõltumatuse ja tootmiste asutamine enne tugevat rohepööri rakendamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi energia majandusest ja rohepöögist, viidates Euroopa Liidu kontekstile ning regionaalsetele näitajatele (Läti/Leedu sarnane hinnatsoon). Mainib konkreetsed faktid, nagu 80% materjalidest läheb Hiina, ning viitab ajaloolisele deklaratsioonile Meri poolt. Kasutab majanduslikke ja geopoliitilisi nüansse, et põhjendada oma seisukohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Tonus on kriitiline ja otsustav; kasutab faktipõhiseid väiteid ja mõttearendust, et tugevdada vastuseisu eelnõule. Esinemine on formaalne, kuid emotsionaalset rõhku avaldades rõhutatakse mõju inimestele ja majandusele. Tekst sisaldab järjekindlat argumentatsiooni ja konkreetsete näidete kasutamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Pole piisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ta on selgelt opositsiooniline: kuulutab, et eelnõu ei ole vastuvõetav ning plaanitud kiirrohepööre viib inimeste vaesumiseni. Kritiseerib valitsuse otsuseid ja rõhutab, et parandusettepanekuid ei võetud arvesse; loob ei ole valmis eelnõu vastu hääletama — otsene ja tugev vastuhakk.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöövõime on piiratud; viitab, et parandusettepanekud jäid arvestamata ning ei pakuta konkreetseid kompromissilahendusi. Rõhutab vajadust kaitsta kodumaist tootmist ning Euroopa Liidu majandust, kuid ei näita valmisolekut lahtirullatud läbirääkimisteks eelnõu osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regioonilist tähelepanu suunab rahvuslikule kontekstile ning võrdlustele Lätiga ja Leeduga, kus hinnatsoon on sama ning majandus on tõusujoonel. Tõstab esile Eesti asemel regionaalse konkurentsi ja energiahindade seoseid ning rõhutab, et regionaalsed erinevused puudutavad ka energia tootmist ja tarbimist.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandust vaadatakse kui tasakaalustatud kasvu ja kodumaise tootmise kaudu; kiirrohepööre peetakse potentsiaalseks majanduslikuks kahjuks ning rõhutatakse, et 80% ehitusmaterjalide rahastusest läheb Hiina. Ta leiab, et rohepöörde elluviimine peab toimuma koos olemasolevate tootmisüksuste arendamisega Eestis ja kogu Euroopa Liidus, et kasu oleks laiemalt levitatav. Õhku pannakse ka mure inimeste vaesumise pärast, kui kiirendatud üleminek toob negatiivseid sotsiaalseid mõjusid.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Seisukohtudes rõhutatakse mõju inimestele ja sotsiaalsele heaolule; mõjub negatiivselt oodatav linna- ja töölisnõuete kaudu, mida kirjeldatakse kui inimeste vaesumist kiirrohepöörde tõttu. Föderaalse tasandi rohepöörde kiire rakendamine on laiendatult seotud elanike majandusliku heaoluga, mitte ainult tehniliste eesmärkidega.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhifookus eelnõu 359 SE kolmandal lugemisel; esineja on eelnõu vastu ja rõhutab, et parandusettepanekuid ei võetud arvesse ning seetõttu ei saanud heaks kiita. Viitab vajadusele säilitada riiklik majanduslik ja tootmispoliitiline seisukoht ning rõhutab, et rohepöörde kiirendamine peab põhinema kodumaisel tootmisel.
1 Analüüsitud kõnesid