Päevakorra profiil: Lauri Laats
Majanduspoliitika
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Kõige olulisemad väärtused on solidaarne ühiskond ja progressiivne maksustamine; autor rõhutab, et kõrgema tulu sulevad inimesed peaksid ühiskonda rohkem panustama. Ta on kriitiline valitsuse tarbimismaksude tõusu ning maksuküüru kaotamise suhtes ning rõhutab vajadust jätkata maksustamist, mis ei süvenda ebavõrdsust. Ta julgustab arutelu tema hinnangul ebakindlate maksureformide ajendite üle ja toob esile taristu võrdsuse ning finantsilise vastutuse olulisuse.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
On maksupoliitika põhjalik arutlus, kasutades mõisteid nagu maksuküür (maksukoormuse vahe), tarbimismaksud ja lai julgeolekumaks; viitab ajaloolisele võrdlusele Ansipi 2009. aasta maksuga ja selle ajutisele loomusele. Esitab konkreetseid numbreid (2,5 miljardit eurot) ja annab näiteid maksude lõimingust ning ajastuselt keerukatest küsimustest (ajutisus kuni 2028). Näitab sidusat teadmist maksupoliitika toimimisest ning arutleb ajutise maksu kestuse üle, võrreldes ajalooliste otsustega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline, kuid mitte agressiivselt vulgaarne; kasutab näiteid ja ajaloolisi võrdlusi ning küsimusi kaasamiseks. Tekib tasakaalustatud, kuid tugeva argumendiga toon; rõhutab solidaarset väärtuslikku raami ja vajadust vastutada. Kasutab vormi: viitab väliseksperdi otsustele, esitab küsimusi ja pakub alternatiivseid tõlgendusi.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Näitab osalemist parlamendi debattides maksupoliitika teemal ja reageerib eelnevalt tehtud avaldustele; viitab konkreetsele 2024. aasta ajale ja tehtud otsustele. Teksti põhjal on esindaja aktiivne osaleja, kuid puudub selge viide korduvatele sündmustele väljaspool seda kõnet.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Seisab valitsuse maksupoliitika vastu: kritiseerib tarbimismaksude tõusu ja maksuküüru kaotamise plaane, kirjeldab neid kui sotsiaalselt kahjulikke ja ebaõiglasi. Kujutab kriitiliselt ette riigikogu liikmete kasu ja näitab skeptilisust laiaks julgeolekumaksuks ning küsib selle ajutise kestuse kohta. Intensiivsus on tugev—argumendid on poliitiliselt vastuolulised ja suunatud praeguste otsuste väljatöötamise kriitikale.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei näita otsest koostöö- või koalitsioonikõne; rõhutab suuremat ühiskondlikku vastutust ja koostöö vajadust läbi solidaarse ühiskonna loomise, kuid pole otseselt keskne mitmeosaliste või bipartisan ühisettepanekute kirjeldus. Peamiselt kriitiline ja iseloomulikult järelvalve- ning küsimus-eeskõne.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklik tasand; puudub regionaalne fokuseerimine või kohalike murede eriline rõhutamine.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitikas rõhutatakse solidaarsust ja progressiivset maksustamist: suuremad tulud peaksid rohkem panustama ning maksuküür tuleb säilitada; tarbimismaksud on kasvamas ja võivad mõjutada kõige haavatavamaid, mistõttu kaalutakse maksupoliitika tasakaalustamist. Makse- ja maksukorralduse ajaloolist võrdlust kasutades rõhutatakse finantsilise vastutuse ning ausa ja võrdselt koheldud maksusüsteemi tähtsust. Näitab ka rahastamispõhisust ja eetilist kaalutlust, kuidas 2,5 miljardi euro suurune pakett võiks toimida.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Pühendub eeskätt sotsiaalse võrdsuse ja väiksema sissetulekuga inimeste kaitsele; rõhutab, et tarbimismaksud mõjutavad eelkõige vähekindlustatud inimesi ning kutsub üles solidaarsusele. Väärtustab võrdsust ja vastutustlikku riigipoolset panustamist ning kritiseerib maksutõusu, mis võib suurendada ebavõrdsust.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhivaldkondadena rõhutab maksupoliitikaga seotud seadusandlikke küsimusi: maksuküüru säilitamine, tarbimismaksude tasakaal ja lai julgeolekumaksu õiglane ajutisuse määratlemine. Ta on nii osaleja kui ka kriitik valitsuse ettepanekutele ning kasutab ajaloolisi näiteid, et arutada maksupoliitika kestvust ja mõju ning küsida konkreetseid vastuseid seadusandlike plaanide kohta kuni 2028. aastani.
1 Analüüsitud kõnesid