Istungi profiil: Kalle Laanet
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-07
Poliitiline positsioon
Peamine seisukoht on Rail Balticu uurimiskomisjoni moodustamise vastu, põhjendades seda dubleerimise vältimise vajadusega olemasolevate järelevalveorganite (Riigikontroll, Riigieelarve kontrolli erikomisjon) tööga. Seisukoht on tugevalt protseduuriline ja tulemuspõhine, rõhutades, et uurimiskomisjon ei ole "imerelv" probleemide lahendamiseks. Samas tunnistab kõneleja Rail Balticu projekti ääretut olulisust ja vajadust selguse järele selle rahastamises ja eesmärgipärasuses. Poliitiline raamistik on suunatud riigi efektiivsusele ja vastutusele.
10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust Riigikogu töökorralduse, põhiseaduskomisjoni protseduuride ja järelevalvemehhanismide osas, viidates varasematele uurimiskomisjonidele ja seadustele. Ta kasutab konkreetseid andmeid komisjoni hääletustulemuste, osalejate ja Rail Balticu eelarve (3,2 miljardit eurot) ning Balti riikide rahaliste puudujääkide kohta. Samuti on ta teadlik Rail Balticu riigikaitselisest aspektist ja selle logistilisest tähtsusest liitlassuhete kontekstis.
10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, protseduuriline ja detailne, keskendudes põhiseaduskomisjonis toimunu täpsele ettekandmisele ja küsimustele vastamisele. Toon on analüütiline ja ettevaatlik, rõhutades korduvalt vastuste piiramist komisjoni arutelu raamidesse vastavalt ettekandja rollile. Retoorika tugineb loogikale ja protseduurilistele argumentidele, vältides emotsionaalseid üleskutseid, kuid sisaldades vihjeid opositsiooni motiividele.
10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud põhiseaduskomisjoni ettekandja rolliga täiskogu istungil, kus esitatakse detailne ülevaade komisjoni arutelust ja menetlusotsustest, mis toimusid 21. oktoobril 2024. Kõneleja viitab ka varasemale osalemisele vähemalt kahe uurimiskomisjoni töös, millest ühte ta on juhtinud.
10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib opositsiooni (eelnõu esitajate) soovi luua uurimiskomisjon, pidades seda olemasoleva töö dubleerimiseks ja vihjates, et eesmärk võib olla soov "rohkem pildil olla" või saada informatsiooni, mida õiguslikud hoovad tegelikult ei võimalda. Kriitika on suunatud protseduurilisele ebaefektiivsusele ja lisandväärtuse puudumisele, soovitades kahtluste korral pöörduda otse õiguskaitseorganite poole.
10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust koostöö järele ja viitab varasemale konsensuslikule koostööle Riigieelarve kontrolli erikomisjonis Rail Balticu selguse loomisel, märkides, et seal ei olnud koalitsiooni ja opositsiooni vahel piirjooni. Samas raporteerib ta põhiseaduskomisjoni selget lõhenemist (5 vastu, 3 poolt) uurimiskomisjoni moodustamise küsimuses, mis näitab kompromissivalmiduse puudumist antud menetlusotsuses.
10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvaheline ja riiklik, keskendudes Rail Balticu projektile ja selle mõjule Eesti riigile ja majandusele. Kõneleja rõhutab Eesti suurt sõltuvust Läti ja Leedu tegevusest ning vajadust tiheda riikidevahelise koostöö järele, tuues esile naaberriikide suuremad rahalised puudujäägid. Ta märgib, et Leedus on Rail Balticu teema arutelu ühiskonnas murettekitavalt vähene.
10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad fiskaalsele vastutusele ja selgusele suurprojektide rahastamisel, rõhutades vajadust teada projekti tegelikku maksumust (3,2 miljardit eurot) ja prognoositavaid katteallikaid. Kõneleja rõhutab vajadust vältida maksumaksja raha kuritarvitamist ning lahendada eelarvepuudujäägi küsimus.
10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud järelevalve ja vastutuse tagamise protseduuridele, olles vastu konkreetsele eelnõule (uurimiskomisjoni moodustamine). Kõneleja eelistab Rail Balticu kontrollimiseks olemasolevaid erikomisjone ja arupärimise formaati, et vältida dubleerimist. Ta toetab konsensuslikku ettepanekut võtta eelnõu täiskogu päevakorda.
10 Analüüsitud kõnesid