Päevakorra profiil: Kalle Laanet
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Nordica tegevuse lõpetamisega seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (543 OE) esimene lugemine
2025-03-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskne poliitiline seisukoht puudutab Nordica tegevuse lõpetamise asjaolude uurimiseks Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamist. Toetajad (Poolamets, Seeder, Laats) rõhutavad poliitilist vastutust, teema killustatuse ebaefektiivsust ja vajadust leida seadustes lüngad, et vältida tulevasi riiklikke ebaõnnestumisi. Vastased (Laanet, Terras) pooldavad õiguskaitseorganite töörahu tagamist, leides, et paralleelne uurimine on ebavajalik ja ebaotstarbekas, kuna kriminaalmenetlus on juba käimas. Seisukohad on tugevalt ajendatud riigiettevõtte tegevuse tulemuslikkuse ja poliitilise järelevalve küsimustest.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad näitavad teadmisi parlamendi töökorraldusest, eriti komisjonide töö ja uurimiskomisjonide moodustamise protseduuride osas. Nad on teadlikud õiguslikest protseduuridest, eristades selgelt Riigikogu poliitilise vastutuse uurimise eesmärke prokuratuuri kriminaalmenetluse eesmärkidest ja tööriistakastist. Mainitakse Nordica erikontrolli tulemusi, mis puudutavad juhatuse ja nõukogu rolle ning tegematajätmisi.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne ja menetluslik, kuna tegemist on komisjoni ettekandega täiskogule, keskendudes argumentide loogilisele põhjendamisele (efektiivsus, tööriistakastide võrdlus). Uurimiskomisjoni toetajad kasutavad veenvaid apelle, rõhutades poliitilise vastutuse vältimatust ja teema riiklikku olulisust. Laats lisab kriitilise ja süüdistava tooni, viidates peaministri poolikutele vastustele või lausa vassimisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab aktiivset osalemist Põhiseaduskomisjoni töös, kus arutati ja hääletati uurimiskomisjoni eelnõu 27. jaanuaril 2025. Muster näitab ka menetluse venimist, kuna eelnõu jõudis täiskogusse hiljem kui algselt plaanitud (10. märtsi asemel 12. veebruaril).
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse või ebaõige käitumise vastu Nordica asjus, eriti peaministri vastuste ebaselguse osas, mida Laats nimetas vassimiseks. Menetluslik vastuseis on suunatud ka teema killustatusele mitme komisjoni vahel, mida peetakse ebaefektiivseks. Uurimiskomisjoni vastased kritiseerivad ettepanekut kui ebaotstarbekat, kuna see ajaks õiguskaitseorganitega suuski risti.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Komisjoni hääletus näitas selget erimeelsust eelnõu tagasilükkamise osas (6 poolt, 4 vastu), kuid menetlusotsused (päevakorda võtmine, esindaja määramine) tehti konsensuslikult. Uurimiskomisjoni toetajad (EKRE, Isamaa, Keskerakond) näitavad teemapõhist koostööd poliitilise vastutuse rõhutamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Puuduvad andmed.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad riikliku ettevõtte (Nordica) ebaõnnestumise tagajärgedele ja vajadusele tagada poliitiline vastutus ning parandada seadusandlust. Eesmärk on leida seadustes lüngad, mis võimaldasid riigi raha ebaefektiivset kasutamist ja kahju tekkimist.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puuduvad andmed.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on parlamendi järelevalve tugevdamine uurimiskomisjoni moodustamise kaudu (eelnõu 543 OE). Eesmärk on seadusandjana leida ja parandada seadustes ning tööjaotuses esinevaid lünki, et vältida tulevikus sarnaseid olukordi. Uurimiskomisjoni toetajad on algatuse toetajad, vastased aga eelnõu tagasilükkamise pooldajad.
1 Analüüsitud kõnesid