Istungi profiil: Helmen Kütt

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-03-17

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigi erivajadustega laste koolide ühendamise plaanil ja kaasava hariduse rakendamisel. Kõneleja on tugevalt kriitiline reformi läbiviimise protseduuri suhtes, nõudes eelnevat analüüsi ja tunnistades lapsevanemate ning hoolekogude muresid. Seisukoht on suunatud väärtuspõhisele poliitikale, rõhutades demokraatlikku kaasamist ja haavatavate rühmade toetamist. Lisaks toetab kõneleja maksumaksja raha eest tehtud teadustöö laialdast kättesaadavust ühiskondliku kasu nimel.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust erihariduse ja kaasava hariduse poliitika valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid (lihtsustatud õppekava, hooldusõpe) ning esitatakse konkreetseid andmeid seitsme kooli ja nende õpilaste arvu kohta. Ekspertiis väljendub detailsete ja süsteemsete küsimuste esitamises reformi rahastamise, definitsioonide ja süsteemidevahelise koostöö kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, tõsine ja murelik, tasakaalustades loogilisi nõudmisi (analüüsi puudumine) emotsionaalsete apellidega (lapsevanemate hirmud). Kõneleja rõhutab demokraatlikku kaasamist ja murede kuulamist, pidades vastuseisu pigem konstruktiivseks tagasisideks kui isiklikuks rünnakuks. Kasutatakse tsiteerimist (ministeeriumi teatis) ja pöördumist ajaloo ning stenogrammi poole.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendi järelevalve teostaja, viidates varasematele teema käsitlustele (18. detsember, 21. jaanuar) ja fraktsiooni visiitidele. Kommunikatsioonimuster hõlmab tihedat suhtlust valijatega, tuues esile hiljutisi pöördumisi hoolekogudelt ja lapsevanematelt (nt 15. märtsil saabunud murekiri).

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumile seoses erikoolide ühendamise plaaniga. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, kritiseerides analüüsi puudumist ja ebapiisavat kaasamist (mõeldud-tehtud, mitte tehtud-mõeldud). Kõneleja rõhutab, et murelikke inimesi tuleb kuulata, mitte võtta vastuseisu isikliku rünnakuna.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab koostöövalmidust arupärimise esitajatega ja tunnustab ametikaaslasi. Vaatamata poliitilisele vastuseisule tänab kõneleja ministrit selgituste ja akadeemilise üleskutse eest, viidates avatusele dialoogile ja ühiskondlikult kasulike ideede toetamisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes seitsme konkreetse erikooli (Kammeri, Raikküla, Valga Jaanikese jne) tegevusele erinevates piirkondades üle Eesti. Rõhutatakse, et õppekohad asuvad seitsmel erineval aadressil ning sealne haridus aitab õpilastel täiskasvanuna paremini toime tulla.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated puudutavad hariduse ja teaduse rahastamist, toetades seisukohta, et maksumaksja raha eest saadud teadustöö (doktoritööd) peaks olema laialdaselt kättesaadav ühiskondliku kasu suurendamiseks. Muud majanduslikud teemad puuduvad.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on erivajadustega laste haridus ja kaasava hariduse süsteemi toimivus Eestis. Kõneleja kaitseb tugevalt erikoolide õpilaste huve, nõudes selgust kaasava hariduse definitsiooni, rahastuse ja süsteemidevahelise koostöö osas. Eesmärk on tagada neile lastele inimväärsem elu ja parem toimetulek.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse kavandatava koolivõrgu reformi ja erikoolide ühendamise järelevalvel arupärimise kaudu. Kõneleja tegutseb reformi kriitiku ja vastasena, nõudes poliitilist selgust ning analüüsi enne administratiivsete otsuste tegemist. Samuti nõutakse kaasava hariduse rahastussüsteemi ülevaatamist.

4 Analüüsitud kõnesid