Päevakorra profiil: Helmen Kütt

Arupärimine pensionäride toimetuleku kohta (nr 726)

2025-05-05

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale kriitikale riigi suutmatuse osas tagada eakatele ja teistele toetuse saajatele õigeaegsed väljamaksed vananenud IT-süsteemide tõttu. Seisukoht on selgelt tulemuspõhine, rõhutades, et digitaalses Eestis ei tohiks vananenud lahendused olla takistuseks, ning nõudes tungivalt 25 miljoni euro suurust investeeringut süsteemi kapitaalremondiks. Kõneleja kasutab peaministri varasemaid tsitaate, et survestada sotsiaalministrit tegutsema.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles detailset teadlikkust Sotsiaalkindlustusameti infosüsteemi tõrgetest, märkides ära nii mõjutatud inimeste arvu (ligi 80–100 pensionäri) kui ka vajaliku investeeringu suuruse (25 miljonit eurot) ja töö ajakulu (viis aastat). Kasutatakse spetsiifilisi juriidilisi termineid, viidates Võlaõigusseaduse §-dele 94 ja 113, et rõhutada riigi vastutust.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv, murelik ja kriitiline, rõhutades riigi suutmatust ja eakate ebakindlust. Kõneleja kasutab nii loogilisi argumente (viidates seadustele, kuupäevadele ja konkreetsetele rahasummadele) kui ka emotsionaalset apelli, kirjeldades pensionäride ebamugavust, kes pidid oma väljateenitud pensioni nädal aega ootama. Stiil on formaalne ja detailne, tuginedes meediast ja varasematest infotundidest saadud andmetele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned on esitatud arupärimise raames Riigikogus, mis viitab süsteemsele järelevalvele valitsuse tegevuse üle. Kõneleja jälgib ja reageerib varasematele sündmustele, viidates 23. aprilli infotunnis peaministri öeldule ja eelmisel nädalal meedias (Maaleht) ilmunud artiklitele.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Sotsiaalministri ja valitsuse tegevusetuse vastu vananenud infosüsteemide parandamisel, mis on põhjustanud ligi 100 inimese pensioni hilinemise. Kriitika on protseduuriline ja tulemuspõhine, rõhutades, et süsteem on kokkuvarisemise äärel ja esines eelmisel aastal 11 korral tõrkeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja väljendab valmisolekut koostööks, pakkudes ministrile abi vajaliku 25 miljoni euro leidmisel, kui see ei ole võimalik ministeeriumi reservidest. See näitab avatust erakondadeülesele toetusele kriitilise infrastruktuuri parandamise küsimuses.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklik, käsitledes tsentraliseeritud sotsiaalkindlustuse infosüsteemi ja selle mõju 800 000 toetuse saajale üle Eesti.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tugevalt riiklikke investeeringuid (25 miljonit eurot) kriitilisse IT-infrastruktuuri, et tagada sotsiaalsete väljamaksete usaldusväärsus. Rõhutatakse õigluse aspekti, tuues esile, et riik peaks olema sama vastutustundlik kui kodanikud, kes peavad arveid maksmata jätmisel viivist tasuma.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on eakate ja teiste toetuse saajate toimetuleku ja kindlustunde tagamine, keda on kokku ligi 800 000. Rõhutatakse, et riigi süsteemide tõrked ei tohi ohustada nende rahalist turvalisust ega tekitada hirmu õigusega määratud raha laekumise pärast.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud täitevvõimu survestamisele eraldada eelarvelised vahendid (25 miljonit eurot) olemasoleva sotsiaalkindlustuse infosüsteemi parandamiseks. Uute õigusaktide algatamise asemel nõutakse olemasolevate süsteemide toimivuse tagamist, kasutades samas retooriliselt Võlaõigusseadust.

3 Analüüsitud kõnesid