Istungi profiil: Leo Kunnas

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-13

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse juhtimiskvaliteedi ja esitatud eelarve ülesehituse suhtes, väites, et see on arusaamatu ja kontrollimatu. Kõige olulisemaks prioriteediks peab demograafilise olukorra parandamist, mida eelarve ei kajasta, ning kritiseerib kaitsekulude kasvu ebapiisavust ja moonutamist. Kriitika on peamiselt suunatud valitsuse tegevuse ja tulemuslikkuse (performance-driven) hindamisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib autoriteeti kaitse- ja julgeolekupoliitika ning eelarve kontrolli valdkonnas, kasutades detailset analüüsi Kaitseministeeriumi tulemusmõõdikute ja täitmise kohta. Ta toob esile spetsiifilisi näiteid üksuste varustatusest, tegevväelaste arvust ja kaitsekulude protsentidest SKPst. Samuti on tal teadmisi strateegilistest infrastruktuuriotsustest (energia, transport) ja finantsjuhtimisest, viidates isiklikule varasemale väeosa ülema kogemusele.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, loogiline ja tugevalt kriitiline, keskendudes protseduurilistele ja sisulistele vigadele. Kasutab argumentide toetamiseks konkreetseid näiteid ja statistilisi andmeid (nt kaitse-eelarve mõõdikud ja protsendid), et näidata süsteemi ebaefektiivsust. Toon on asjalik, kuid väljendab muret riigi strateegiliste juhtimisotsuste ja julgeolekuolukorra pärast.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esines täiskogu istungil kahel järjestikusel päeval (13. ja 14. novembril) riigieelarve arutelul, mis näitab aktiivset osalemist olulistes debattides. Palus korduvalt lisaaega, mis viitab soovile esitada põhjalik ja detailne kriitika.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuse juhtimiskvaliteedile ja eelarve koostamise metoodikale, mis on kõneleja hinnangul halb ja takistab adekvaatsete otsuste tegemist. Ta kritiseerib ministeeriumeid (eriti Kaitseministeeriumi) ebarelevantsete mõõdikute väljamõtlemise eest, et täita formaalseid ülesandeid. Kriitika on sisuline ja protseduuriline, mitte isiklik.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on toetav sarnaste seisukohtadega kolleegide ja institutsioonide suhtes, tuues esile kolleeg Aivar Sõerdi ja Riigikontrolli hinnangud eelarve kontrollitavuse puudumise kohta. Ta kasutab nende seisukohti oma argumentide tugevdamiseks valitsuse vastu.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikel strateegilistel küsimustel (kaitse-eelarve, energiasüsteemid, demograafia) ja rahvusvahelisel tasandil (NATO meetodid, abi Ukrainale). Rail Balticu projekti analüüsides käsitletakse Baltikumi ja Venemaa vahelisi transpordi- ja julgeolekuseoseid.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad eelarve kontrollitavuse ja adekvaatse juhtimise vajadust, olles vastu praegusele läbipaistmatule süsteemile. Kritiseerib kaitsekulude vähest absoluutkasvu ning peab ebamõistlikuks suuri strateegilisi investeeringuid (topelt energiasüsteemid, Rail Baltic), mis seovad raha, mida oleks vaja demograafiliste probleemide lahendamiseks. Ta pooldab raha kulutamise hindamist tegeliku mõju põhjal.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutab kõneleja tungivalt demograafilise olukorra parandamise prioriteetsust, märkides, et sündimuse langus on kõige olulisem probleem, mida eelarve ei kajasta. Ta leiab, et see on prioriteetsem kui paljud teised eelarves käsitletud teemad.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud riigieelarve struktuuri reformimisele, nõudes ebaõnnestunud tulemuspõhise süsteemi ümbertegemist, et saavutada suurem läbipaistvus ja kontroll. Ta on eelarve vastane selle praegusel kujul ja keskendub Kaitseministeeriumi valitsemisala mõõdikute ebaadekvaatsuse tõestamisele.

5 Analüüsitud kõnesid