Istungi profiil: Leo Kunnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-06-03

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt riigikaitsel ja julgeolekul, rõhutades vajadust kiirendada mobilisatsioonisüsteemi reservväelaste relvade kodus hoidmise lubamisega. Esineja on kriitiline valitsuse tegevusetuse suhtes kaitsetööstuse arendamisel, tuues välja Eesti mahajäämuse (seis 0:4) Läti ja Leedu ees väliskapitali kaasamisel. Seisukohad on tugevalt julgeoleku- ja tulemuspõhised, rõhutades, et julgeolekuolukorra teravnemine sunnib lahendusi leidma. Lisaks toetab ta Venemaa propaganda tõkestamise meetmete rakendamist teiste probleemide lahendamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust riigikaitse ja mobilisatsiooni valdkonnas, käsitledes detailselt relvade hoiustamise õiguslikke aspekte ja praktilisi eeldusi. Ta toob esile vajaduse põhjaliku taustakontrolli (vaimne tervis, kriminogeenne taust, lojaalsus) ja riigiasutuste (Kaitsevägi, KAPO, KRA) laiaulatusliku koostöö järele. Viitab Kaitseliidu 30-aastasele pretsedendile ning rahvusvahelistele näidetele (Iisrael, Šveits) relvade kodus hoidmise süsteemide kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on asjalik ja analüütiline, kuid julgeolekuküsimustes tungiv ja murelik, rõhutades, et julgeolekuolukord sunnib lahendusi leidma. Kasutab loogilisi argumente (pretsedendid, laopinna vabanemine) ja konkreetseid võrdlusi (0:4 seis kaitsetööstuses). Tunnistab avameelselt, et poliitiline aeg vajalike otsuste vastuvõtmiseks (51 toetushäält) ei ole veel küps, kuid see on vältimatu.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne täiskogu istungil, esitades ministrile küsimuse kaitsetööstuse kohta ja tutvustades eelnõu reservväelaste relvade kodus hoidmise teemal. Viitab tööle komisjonis, kus küsiti hinnangut Kaitseministeeriumilt kehtiva õiguse muutmise vajaduse kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetusele kaitsetööstuse arendamisel, mis on viinud Eesti mahajäämuseni Balti riikide ees. Väljendab kaudset vastuseisu Riigikogu enamusele, kes ei ole veel piisavalt hirmul olukorra eskaleerumise ees, et toetada vajalikke julgeolekumeetmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab, et eelnõu elluviimine eeldaks väga suurt ja laiaulatuslikku koostööd Kaitseväe, Kaitseressursside Ameti ja Kaitsepolitseiameti vahel. Ei maini otseselt erakondadeülest koostööd, kuid esitab teemasid kui riiklikult vältimatuid julgeolekumeetmeid.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Balti riikide (Läti, Leedu) võrdlemisele kaitsetööstuse arendamise kontekstis, tuues esile, et naabrid on edukalt kaasanud Soome ja Saksa kapitali soomukite ja mürskude tootmiseks. Rõhutab Eesti mahajäämust selles regionaalses konkurentsis.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud riigikaitsega: toetab kaitsetööstuspargi rajamist ja väliskapitali kaasamist, kritiseerides selle puudumist. Näeb reservväelaste relvade hoiustamise lubamises praktilist kasu laopinna vabanemise näol, mida saab kasutada laskemoonavarude hoidmiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub julgeolekule ja kontrollile, toetades ranget taustakontrolli reservväelastele, mis hõlmaks vaimset tervist, kriminogeenset tausta ja lojaalsust põhiseaduslikule korrale. Lisaks teeb ettepaneku rakendada Venemaa propaganda tõkestamiseks kasutatud meetmete kompleksi teiste probleemide lahendamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on eelnõu, mis lubaks sõjaaja ametikohtadele määratud reservväelastel hoida isiklikke relvi (püstolid, automaadid, snaipripüssid) kodus, et parandada mobilisatsioonisüsteemi. Tunnistab, et eelnõu elluviimine eeldab ulatuslikke õigusruumi muudatusi, sealhulgas Kaitseväe luurekeskuse muutmist kolmandaks julgeolekuasutuseks.

3 Analüüsitud kõnesid