Päevakorra profiil: Leo Kunnas
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele koostada kuni 2045. aastani ulatuv terviklik riigikaitse arenguvisioon ja sellest lähtuv uus erakorraline riigikaitse arengukava kuni aastani 2034" eelnõu (322 OE) esimene lugemine
2024-03-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Tugev fookus riigikaitse strateegilisel planeerimisel ja laiapõhjalise riigikaitse rahastamisel. Nõuab tungivalt terviklikku 20-aastast visiooni ja sellest lähtuvat uut erakorralist arengukava, et vältida varasemate arengukavade vigu, mis keskendusid vaid sõjalisele kaitsele. Toetab jõuliselt kaitsekulutuste hoidmist vähemalt 3% SKT tasemel sõjalisele riigikaitsele ja nõuab analoogset kokkulepet laiapõhjalise riigikaitse muude valdkondade rahastamiseks.
9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust sõjalise strateegia, väestruktuuri ja võimearenduste alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt J1/G1, capabilities catalogue). Esitab detailseid ajaloolisi analooge (Vabadussõja "kilbi ja mõõga" strateegia) ja toob välja konkreetsed akuutsed vajadused (pioneeriteenistus, kaudtuli, droonid/droonitõrje). Kritiseerib teravalt personalivaldkonna konsolideerimist Kaitseressursside Ametisse, nimetades seda NATO riikide praktikas analoogita veaks.
9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on äärmiselt asjatundlik, loogiline ja tungiv, rõhutades varasemate vigade parandamise ja kiire tegutsemise vajadust. Kasutab palju ajaloolisi näiteid ja statistilisi andmeid (nt sõjaaja kaitseväe suurused, kaadrikaitseväelaste lahkumise arvud) argumentide toetamiseks. Kritiseerib varasemaid otsuseid (nt "jõukohane" riigikaitse) ja rõhutab, et praeguses julgeolekuolukorras ei ole aega viivitada.
9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seadusandlikus protsessis, olles eelnõu algataja ja esitleja Riigikogu esimesel lugemisel. Mainib varasemaid tegevusi, nagu artikli kirjutamine kaitsevaldkonna vigadest 2007. aastal ja Kaitseministeeriumi kantslerile helistamine seoses relvasüsteemide Ukrainale andmisega, mis viitab otsesele ja kiirele sekkumisele. Rõhutab pidevat "nügimist" otsuste vastuvõtmiseks.
9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelkõige varasemate Kaitseväe juhtkondade, Kaitseministeeriumi tippametnike ja poliitikute strateegilise mõtlemise puudulikkuse vastu, mis on viinud "jõukohase" riigikaitse ja personalivaldkonna vigadeni. Kritiseerib ka praegust valitsust uue tugevduspaketi otsustamisega viivitamise eest. Välispoliitiliselt heidab ette Euroopale, et see püüab edasi minna "nagu seda sõda ei oleks".
9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Väljendab soovi saavutada strateegilistes küsimustes konsensus Riigikogus, Kaitseministeeriumis ja Kaitseväes. Tunnistab, et koalitsioon on mitmeid seniseid algatusi ja häid ideid (nt keskmaa õhutõrje) üles võtnud ja ellu viinud. Rõhutab vajadust liitlaste (NATO, Soome, Rootsi, Poola) väekoondiste kaasamiseks Eesti diviisi struktuuri.
9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Eesti riigikaitsele osana NATO kollektiivkaitsest ja Baltikumi sõjatandrile. Rõhutab Soome ja Rootsi NATO-ga liitumise kardinaalset strateegilist mõju (toetamine merel ja õhus). Peab Ukrainat oluliseks de facto liitlaseks ja toetab selle abistamist, nõudes samas, et see ei toimuks Eesti kaitsevõime arvelt.
9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Eelistab julgeoleku tagamiseks fiskaalset paindlikkust ja laenamist, väites, et eelarve tasakaalu poole liikumine praegustes tingimustes oleks ohtlik. Nõuab ressursside suunamist laiapõhjalisse riigikaitsesse, mille rahastamise osas puudub analoogne kokkulepe sõjalise kaitse 3% SKT-ga. Toetab 0,25% SKT eraldamist Ukraina abistamiseks, kuid nõuab selle asendamist Eesti kaitse-eelarves.
9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei puuduta traditsioonilisi sotsiaalküsimusi. Ainus seotud teema on elanikkonnakaitse (osa sisejulgeolekust), kus nõutakse valitsuselt selgeid strateegiaid ja vastuseid küsimustele evakueeritavate ja varjendite arvu kohta.
9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on Riigikogu otsuse eelnõu 322 OE vastuvõtmine, mis kohustaks valitsust koostama pikaajalise riigikaitse visiooni (2045) ja arengukava (2034). Rõhutab vajadust uue tugevduspaketi otsustamiseks (pioneerid, kaudtuli, droonid) järgmise RES-i koostamise käigus, et kiirendada võimearendusi.
9 Analüüsitud kõnesid