Istungi profiil: Urmas Kruuse

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-24

Poliitiline positsioon
Kõneleja rõhutab poliitilist pakilisust seoses ühise põllumajanduspoliitika (ÜPP) ja toidujulgeolekuga, nõudes strateegiliste valikute tegemist järgmise kahe aasta jooksul, mitte ootamist 2035. aastani. Seisukoht on tugevalt poliitikapõhine, keskendudes konkreetsete sektorite valikule ressursside hajutamise asemel ning regionaalse ebavõrdsuse leevendamisele. Kõneleja väljendab mõõdukat eriarvamust ministriga 40% regionaalse toetuse lävendi vastuvõetavuse osas maapiirkondades.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust põllumajanduse, regionaalarengu ja EL-i rahastamise mehhanismide (ÜPP, 28+ eelarveperiood) teemadel. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "isevarustuse tase", "täppisviljelus" ja "lävendid", viidates konkreetsetele probleemidele nagu SAK-i (seakatku) põhjustatud potentsiaali langus. Samuti on teadmisi regionaalmajanduslikest näitajatest (SKT, sissetulekud) ja ühistranspordi korralduse mudelitest (Helsingi näide).

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Üldine toon on analüütiline, tõsine ja pakiline, eriti põllumajanduspoliitika strateegiliste valikute ja ajakava osas. Stiil on formaalne ja loogiline, toetudes argumentidele, mis põhinevad regionaalsetel näidetel (Ida-Virumaa, Lõuna-Eesti) ja majanduslikel kaalutlustel. Kõneleja esitab probleemid kriitiliste väljakutsetena, mis vajavad koheseid lahendusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on struktureeritud vastus ministri ettekandele, mis näitab osalemist täiskogu aruteludel, mis puudutavad maaelu ja infrastruktuuri. Puuduvad andmed esinemissageduse, kohtumiste või reiside kohta.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja väljendab mõõdukat kriitikat ministri seisukoha suhtes regionaalpoliitika 40% lävendi osas, väites, et piiriäärsetel aladel on vaja lävendite leevendusi. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub majandusnäitajate erinevustele Tallinna ja Lõuna-Eesti vahel. Otsest isiklikku rünnakut või kompromissi välistamist ei esine.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on konstruktiivne, tunnustades ministri avatust SAK-i taastamise teemal ja kiites PRIA juhtkonda innovatsioonisuuna eest. Koostööd peetakse oluliseks teravilja- ja loomakasvatajate vahel riskide maandamiseks. Toetatakse mahetoiduprogrammi, mis on Lõuna-Eestis kiitust leidnud.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on suunatud piiriäärsetele aladele ja Kagu-Eestile/Lõuna-Eestile, tuues esile vajaduse leevendada toetuste tingimusi Ida-Virumaa eeskujul. Rõhutatakse majanduslikku ebavõrdsust Tallinna piirkonnaga võrreldes. Ühistranspordi osas kritiseeritakse Harjumaa/Tallinna tasuta transpordi ja Lõuna-Eesti kehva bussiliikluse kontrasti.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad konkurentsivõimet ja ekspordipotentsiaali, rõhutades vajadust vähendada importi (nt valgurikkad söödad) ja kasutada täppisviljelust. Rõhutatakse, et Eesti peab säilitama oma osakaalu EL-i toetustes ja saavutama Euroopa keskmise taseme, et tagada konkurentsivõimelised tingimused. Toetatakse põllumeeste riskimaandamist maailmaturuhindade ja kliimakõikumiste vastu.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja rõhutab toidujulgeoleku fundamentaalset tähtsust ja propageerib Eesti toidu kasutamist riigihangetes, eriti lasteasutustes ja koolides. Toetatakse mahetoiduprogrammi riikliku toetuse kaudu, et soodustada kohaliku tooraine kasutamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud ja administratiivsed prioriteedid on riigihangete reeglite ülevaatamine kohaliku toidu eelistamiseks ning PRIA bürokraatia vähendamine innovatsiooni kaudu (nt eeltäidetud toetustaotlused). Samuti on oluline ühtse piletisüsteemi loomine bussi- ja rongitranspordile.

1 Analüüsitud kõnesid