Istungi profiil: Urmas Kruuse

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-03-05

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduspoliitikal ja koolist väljalangemise vähendamise meetmete tõhususel. Esitatakse tulemuspõhine nõudmine, et riigi kohustuste täitmine peab olema toetatud konkreetse analüüsi ja põhjapanevate uuringutega. Kõneleja nõuab selget põhjendust, miks peaksid meetmed (nagu kooliaja pikendamine) viima soovitud tulemuseni (väljalangejate arvu vähendamine nullini).

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusküsimustes, eristades akadeemilisi ja emotsionaalseid/empaatilisi põhjuseid õpingute poolelijätmisel ning viidates huvihariduse rollile. Rõhutatakse vajadust kvantitatiivse analüüsi ja usaldusväärsete uuringute järele, et põhjendada poliitilisi eesmärke ja vältida pelgalt kohustuse täitmist.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, otsekohene ja küsitlev, suunatud ministrilt konkreetsete andmete ja analüüsi nõudmisele. Kasutatakse loogilist apellatsiooni, nõudes poliitilistele eesmärkidele kindlat teaduslikku alust. Kõneleja on teadlik ka vastulausetest (õpetajate mure "klassidest läbitassimise" pärast).

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsuse hariduspoliitika põhjendatusele, eriti sellele, kas kavandatavad meetmed on piisavalt tõenduspõhised. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes eesmärkide saavutamise usaldusväärsusele ja vältimaks pelgalt riikliku kohustuse formaalset täitmist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel hariduspoliitilistel teemadel, nagu kooliaja pikendamine ja õpingute poolelijätmine. Puuduvad viited konkreetsetele piirkondlikele probleemidele või projektidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhuasetusega koolist väljalangemise põhjuste analüüsimisel, sealhulgas emotsionaalsete ja empaatiliste teemade rolli uurimisel. Huviharidust nähakse potentsiaalse lahenduse osana.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on olemasolevate või kavandatavate haridusmeetmete (kooliaja pikendamine, väljalangevuse vähendamine) tõhususe ja põhjendatuse hindamisel. Kõneleja tegutseb poliitika elluviimise kriitilise hindajana, mitte niivõrd uute seaduste algatajana.

1 Analüüsitud kõnesid