Päevakorra profiil: Urmas Kruuse

Regionaal- ja põllumajandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2025-09-24

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja seab esikohale põllumajanduspoliitika, toidujulgeoleku ja regionaalarengu, rõhutades strateegiliste valikute kiiret tegemist seoses eelseisva EL-i eelarveperioodiga (28+). Poliitiline hoiak on poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes konkurentsivõime parandamisele, bürokraatia vähendamisele ning regionaalsete ebavõrdsuste korrigeerimisele. Ta rõhutab, et strateegiliste otsustega ei saa oodata 2035. aastani, vaid need tuleb teha järgmise kahe aasta jooksul.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti Ühise Põllumajanduspoliitika (ÜPP), toidujulgeoleku ja regionaalmajanduse teemadel, kasutades tehnilisi termineid nagu täppisviljelus, valgurikkad söödad ja SAK. Ta viitab konkreetsetele numbritele (nt 80% isevarustus, potentsiaalne 30–40% langus) ning toob näiteid Lõuna-Eesti mahetoiduprogrammist ja Ida-Virumaa lävendite ülevaatamisest. Ta rõhutab vajadust strateegiliselt valida konkreetsed sektorid, kuhu investeerida, mitte panustada igale poole natukene.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja toon on analüütiline ja tungiv, eriti seoses vajadusega kiirete strateegiliste valikute järele põllumajanduses ja regionaalpoliitikas. Retoorika on loogikapõhine, kasutades võrdlusi (nt Tallinna tasuta transport vs. Lõuna-Eesti puudulik teenus, Maksuamet vs. PRIA) ja konkreetseid lahendusettepanekuid. Stiil on formaalne, kuid sisaldab lihtsaid, mõjusaid teadmisi (nt "kui süüa ei ole, ei tööd ka teha").

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud ministri seisukohale regionaalsete toetuste 40% lävendi osas, mida peetakse maapiirkondadele vastuvõetamatuks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, puudutades ka ministeeriumi suutmatust tagada regionaalne võrdsus ühistranspordis ja PRIA bürokraatiat. Ta kritiseerib ka praegust lähenemist, kus toetusi pannakse "igale poole natukene", selle asemel et valida konkreetsed sektorid.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tunnustab ministri märgitud olulisi teemasid ja näitab üles valmisolekut koostööks SAK-i taastamise küsimuses. Ta rõhutab sektori sisest koostööd, soovitades teravilja- ja loomakasvatajatel teha rohkem koostööd riskide maandamiseks. Samuti viitab ta positiivselt Ida-Virumaa tingimuste ülevaatamisele kui heale näitele.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on tugev, rõhutades ebavõrdsust Tallinna/Harjumaa (kõrge SKT, tasuta transport) ja Lõuna-Eesti/piiriäärsete alade (sh Kagu-Eesti, Ida-Virumaa) vahel. Nõutakse majandusnäitajate põhjal lävendite leevendamist ja paremat ühistranspordi korraldust just väljaspool suurlinnu. Eraldi kiidetakse Lõuna-Eestis rakendatud mahetoiduprogrammi.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad konkurentsivõimele, ekspordile ja lisandväärtuse loomisele põllumajanduses, näiteks valgurikaste söötade kodumaise tootmise kaudu. Toetatakse strateegilist investeerimist valitud sektoritesse ja täppisviljeluse kasutamist väetiste vähendamiseks. Nõutakse EL-i toetuste osakaalu säilitamist ja Euroopa keskmise taseme saavutamist Eesti konkurentsitingimuste tagamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest rõhutatakse kohaliku ja lähikogukonna toidu kasutamist riigihangetes, eriti lasteasutustes ja koolides. See seob toidujulgeoleku ja kohaliku hankepoliitika laste heaoluga. Samuti mainitakse positiivse näitena mahetoiduprogrammi toetamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlikud prioriteedid hõlmavad riigihangete programmi ülevaatamist kohaliku toidu eelistamiseks riigiasutustes ja koolides. Samuti peab ta oluliseks ühtse ühistranspordi piletisüsteemi loomist bussi- ja rongitranspordile. Ta rõhutab vajadust vähendada PRIA bürokraatiat, luues eeltäidetud toetuste taotlemise süsteemi sarnaselt Maksuametiga.

1 Analüüsitud kõnesid