Päevakorra profiil: Urmas Kruuse
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) teine lugemine
2025-06-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on toetav haridusseaduse muudatuse (644 SE) menetlemisel, keskendudes eelnõu sujuvale jõustumisele. Seisukoht on poliitika- ja menetluskeskne, rõhutades vajadust pikendada kohalike omavalitsuste tähtaega alushariduse seaduse muudatustest tulenevate määruste jõustamiseks. See lähenemine on tingitud kohalike omavalitsuste pöördumistest ja on suunatud administratiivsete takistuste kõrvaldamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusandlikus menetluses ja komisjonitöös, eriti muudatusettepanekute ettevalmistamisel ja konsensuslikul vastuvõtmisel. Ekspertiis puudutab ka alusharidusseaduse muudatuste administratiivseid tagajärgi kohalikele omavalitsustele ning ministeeriumide (Haridus- ja Teadusministeerium, Regionaal- ja Põllumajandusministeerium) rolli protsessis.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne, neutraalne ja rangelt menetluslik, keskendudes Maaelukomisjoni otsuste ja protseduuriliste sammude ettekandmisele. Kasutatakse loogilisi apelle ja faktipõhist keelt (kuupäevad, tähtajad, konsensus), vältides emotsionaalseid hinnanguid. Kõne on üles ehitatud aruandena komisjoni tööst ja edasistest ettepanekutest.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab komisjoni töö tulemuste ettekandmist, viidates Maaelukomisjoni istungile 2. juunil ja ettevalmistustele täiskogu istungiteks 10. ja 18. juunil. Kõneleja tegutseb eelnõu menetluse eest vastutava isikuna, esitades täiskogule konkreetseid ajakavasid ja komisjoni konsensuslikke otsuseid.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseisu ei esine; pigem rõhutatakse, et teised fraktsioonid ega komisjonid muudatusettepanekuid ei esitanud, mis viitab laialdasele vaikivale nõusolekule eelnõu suhtes. Kriitika puudub nii poliitiliste vastaste kui ka protseduuriliste küsimuste osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja avatud, rõhutades üksmeelt komisjonis ja edukat koostööd Haridus- ja Teadusministeeriumiga muudatusettepaneku ettevalmistamisel. Kompromissivalmidust näitab muudatusettepaneku tegemine kohalike omavalitsuste pöördumiste alusel, et lahendada nende administratiivseid probleeme.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud kohalike omavalitsuste administratiivsete probleemide lahendamisele, mis tulenevad alusharidusseaduse muudatuse jõustumisest. Mainitakse kohalike omavalitsuste pöördumisi ministeeriumide poole, mis näitab muret seaduse praktilise rakendamise pärast kohalikul tasandil.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ei ole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, täpsemalt alusharidusseaduse muudatustest ja õppimiskohustuse kehtestamisest tulenevate administratiivsete tähtaegade haldamine. Seisukoht toetab haridusreformi sujuvat rakendamist, pakkudes kohalikele omavalitsustele pikendatud aega määruste jõustamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 644 SE (õppimiskohustuse kehtestamine) menetlemisel, kus kõneleja on protseduuriline toetaja ja Maaelukomisjoni ettekandja. Oluline saavutus on konsensusliku muudatusettepaneku vastuvõtmine, mis pikendab jõustumise tähtaega 2026. aasta augusti lõpuni, tagades kohalikele omavalitsustele vajaliku aja.
1 Analüüsitud kõnesid