Päevakorra profiil: Urmas Kruuse
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine
2025-05-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugev toetus halduskoormuse vähendamisele lastehoidude toitlustamise loakohustuse kaotamise kaudu. Samuti rõhutatakse vajadust parandada kiiresti menetluse käigus tekkinud normitehnilised vead, et tagada seaduse jõustumine ilma teenuseid takistavate säteteta. Koolitoidu rahastamise osas pooldab kõigi kolme osapoole (riik, KOV, lapsevanem) panustamist kvaliteedi tagamiseks, rõhutades KOV-ide autonoomiat.
10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti seadusloome protseduuride ja normitehniliste detailide osas, selgitades vigade tekkepõhjuseid (paralleelne menetlus) ja viidates Euroopa Komisjoni teavitamise vajadusele. Tal on sügav teadmine toiduseadusest, lastehoidude järelevalvest (riskipõhine kontroll) ning maaelu puudutavatest teemadest, nagu mahetoidu toetused ja maa maksustamise analüüs. Ta kasutab täpseid termineid nagu "loakohustus" ja "harmoniseeritud mõisted".
10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, asjalik ja selgitav, keskendudes peamiselt seadusandluse tehnilistele ja menetluslikele aspektidele. Toon on lepitav ja koostööle suunatud, vältides emotsionaalseid üleskutseid ning rõhutades konsensuslikke otsuseid ja vigade tunnistamise õigsust. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, et põhjendada muudatuste kiiret vajalikkust.
10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne maaelukomisjoni liige, korraldades erakorralise istungi 7. mail eelnõu algatamiseks ja olles määratud ettekandjaks. Ta on pühendunud jälgima Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi analüüsi maa maksustamise erinevuste kohta, oodates tulemusi hiljemalt septembris. Ta teeb ettepaneku muudatusettepanekute tähtajaks 10 tööpäeva.
10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu ega kriitikat poliitiliste oponentide suhtes ei väljendata. Probleemid (nt loakohustuse taaskehtestamine) on raamitud menetlusvigadena, mis tekkisid seaduste paralleelse käsitlemise tõttu. Koolitoidu rahastamise küsimuses viitab ta poliitilistele loosungitele, kuid ei kritiseeri otseselt poliitilisi vastaseid.
10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab tugevat koostööd Haridus- ja Teadusministeeriumi, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi ning maaelukomisjoniga, kus otsused tehti konsensuslikult. Ta on avatud paranduste tegemisele ja plaanib kaasata menetlusse ka kultuurikomisjoni, kes oli algse seaduse peamenetleja. Ta näeb riigi, KOV-i ja lapsevanema panustamist partnerlusena.
10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhk on kohalike omavalitsuste rollil ja vabadusel otsustada koolitoidu kvaliteedi ja rahastamise üle, tuues näiteid erinevatest KOV-ide praktikatest. Samuti rõhutatakse vajadust eelistada riigihangete kaudu Eesti kohalikku toitu ning tegeletakse põllumaa ja metsamaa maksustamise küsimustega.
10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab bürokraatia vähendamist ja ettevõtlusvabadust lastehoidude toitlustamise reguleerimisel, viidates halduskoormuse kaotamisele. Majanduslikus plaanis tunnustab inflatsiooni ja tarneahelate muutuste mõju hinnatõusule, kuid vaidlustab Eesti positsiooni Euroopa tipus. Ta toetab kohaliku toidu eelistamist ja nõuab analüüsi maa maksustamise erinevuste kohta.
10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne fookus on laste haridusel ja toitlustamisel, rõhutades, et sotsiaalhoolekande süsteem peab tagama, et abivajajad lapsed ei jääks lõunast ilma. Ta toetab lastevanemate, KOV-ide ja riigi ühist vastutust kvaliteetse koolitoidu tagamisel, lubades samas KOV-idel ise otsustada tasuta toidu poliitika üle.
10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on eelnõu 644 SE kiire menetlemine, et kaotada lastehoidude toitlustamise loakohustus ja parandada seaduses olevad normitehnilised vead. Eesmärk on vältida olukorda, kus toitlustajad ei saa 1. septembril tegevust alustada. Ta on ka aktiivne maa maksustamise analüüsi nõudja.
10 Analüüsitud kõnesid