Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-06-04
Poliitiline positsioon
Toetab liiklusseaduse muutmise eelnõu kergliikurite, pisimopeedide ja jalgrataste reguleerimisele; rõhutab ohutuse ja inimeste tervise ning Tallinna linnakeskkonna korrastatuse tähtsust, ning näeb vajadust kiireks läbiviimiseks ja konsensusliku lahenduse leidmiseks. Tõstab esile kohalikud omavalitsused piiranguõiguste saamisel ning pidades silmas linnaruumis turvalisust, on valmis kaasa rääkima teisel lugemisel täpsustuste tegemisel. Fookus näitab ühtset, praktikapõhist ja suhteliselt jõulist pooldamist, kus oluline on nii turvalisus kui ka linnapildi korrastatus.
14 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kasutab liiklusohutuse andmeid ja rahvusvahelisi võrdlusi: 2024. aastal 422 kergliikuritega liiklusõnnetust, millest 171 Bolti ja 53 Tuule tõukeratast; viitab Politsei- ja Piirivalveametile ning Tervisekassale; käsitleb vanusekontrolli, juhtimisõiguse kontrolli ja kiivri kasutamise vajadust ning annab näiteid Leedust, Saksamaa, Prantsusmaast ja Soomest. Esitab konkreetseid eelnõu punkte (piirangud omavalitsustele, vanuse- ja juhtimisõiguse kontroll, kiivri laenutus).
14 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Uurija- ja faktipõhine toon segunevad emotsionaalsele appelile (laste tervis, ohutus) ning kiirustavale, lahendustele suunatud retoorikale; mõnel juhul kriitiline ning süüdistav, kuid üldjoonelt püüab soodustada koostööd ja konsensuslikku hääletust. Kasutab konkreetseid näiteid ja sisulist argumenteerimist, vahel viibides korduvalt tähelepanu Tallinna kontekstile.
14 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimuvad samal päeval (2025-06-04) täiskogu istungil; kordub kutse hääletada ja toeta eelnõu, viidatakse Tallinna Linnavolikogule ja komisjonide aruteludele; rõhutatakse vajadust kiiruste ja menetlusega seotud edasiliikumise järele ning arutatakse teise lugemise võimalikku toetamist.
14 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opponendid näivad keskenduvat vähemalt mõnede erakondade (nt sotsiaaldemokraadid komisjonis) vastuolule eelnõu osas; süüdistatakse mõnede erakondade kahesoolises käitumises (Tallinnas toetasid, Riigikogus vastupidised seisukohad) ning käsitletakse ettevõtlusvabaduse piiramist kui potentsiaalset vastuseisu. Hinnatakse, et teema peetakse vastuolulise ja vajaks rohkem tööd ning konsensust.
14 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Avaldatakse valmisolek koostööks ja kompromissiks: rõhutatakse koalitsioonide ja opositsiooni ühiseks tegutsemiseks ning teise lugemise käigus täpsustuste tegemiseks; viidatakse konsensuslikule toele Tallinna Linnavolikogus ning soovile, et riiklikud ja kohaliku tasandi lahendused liiguksid koos.
14 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Põhieesmärk ja tähelepanu keskendub Tallinna linnale ja Tallinna Linnavolikogule; rõhutatakse linnapildi korrastamist, koolide ja ühistranspordi läheduses esinevaid probleeme ning linnaruumi reguleerimise vajadust; viited linnavalitsuse ja linnavolikogu poole pöördumisele ning linnaolukorra hindamine.
14 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Käib kriitika kliimaministeeriumi seisukoha kohta, mis tõstateb ettevõtlusvabaduse piiramise ohtu; rõhutatakse, et eelnõu ei keela ettevõtlust, vaid püüab leida tasakaalu tervise ja ettevõtluse vahel. Tõdetakse, et regulatsioon võib vähendada linnapilti reostust ja kujundada paremaid tingimusi, samas on tähelepanu sellele, et ettevõtete turunduslik tegevus (nt Bolt) mõjutab võrgustikku ja turgu.
14 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhirõhk inimeste tervise ja lastele suunatud ohutusele: esile tõstetakse laste ja eakate turvalisuse muret ning vajadust ennetada raskeid õnnetusi; mainitakse 13-aastase tüdrukuõnnetust ja teisi laste juhtumeid; rõhutatakse kiivri kandmise tähtsust ja üldist ohutust linnakeskkonnas.
14 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Esilaual on liiklusseaduse muutmise ja kohalike eelnõude vastuvõtmine: piirangud renditavatele kergliikuritele ja pisimopeedidele omavalitsuste tasandil; vanuse- ja juhtimisõiguse kontrolli ning kiivri laenutuse säte; rõhutatakse kiirust tehtavatele muudatustele ja suveks eelnõu vastuvõtmisele ning teise lugemise kaalumisele.
14 Analüüsitud kõnesid