Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
2025-04-09
Poliitiline positsioon
Peamine seisukoht on valitsuse Enefit Greeni tagasiostu kriitiline hinnang ning suurema vastutuse ja läbipaistvuse rõhutamine. Esineja küsib, kas varasem börsile minek ja riigi osaline erastamine oli piisavalt läbi mõeldud ning kas oleks olnud teistsugune lähenemine, viidates riskidega möödunud otsustele. Samuti juhtib tähelepanu maksude suurendamisega kaasnevale mõjule ja parlamendi kontrolli vajadusele ning rõhutab vastutust valitsuse otsuste eest. Stiil on probleemilehinguline ja kontrollile suunatud, mitte pelgalt poliitiline retoorika.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi Eesti Energia ja Enefit Greeni kontekstist, börsireeglitest ja siseteavast: osutab, et börsile minek ja tagasiost võivad suurendada läbipaistvuse ja järelevalve nõudeid ning et riigieelarve koormus võib olla umbes 68 miljonit eurot; mainib riigitoetuste olemust taastuvenergia puhul ning Eesti Energia ja Enefit Greeni koostöö keerukust börsireeglite tõttu.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk on formaalne, küsimustele põhinev ja andmetel toetud; kasutab konkreetseid näiteid ja numbreid ning püstitab küsimusi riskide analüüsimise ja otsuste läbimõtlemise kohta. Toon on kriitiline, kuid mitte vaenulik, keskendudes loogilisele arutlusele ja kontrolli nõudmisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Infotunni jooksul esitatud mitu sünkroonset arutelu sama teema ümber (Enefit Greeni tagasiost, insider-kaubandus ja korruptsioonivastane järelvalve) ühe päeva jooksul; viitab regulaarselt Finantsinspektsioonile ja korruptsioonivastasest erikomisjonile, rõhutades parlamendi järelevalve rolli. Tegutsenud järjepidevalt küsimuste esitamise ja faktipõhise põhjendamise vormis.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhijooneks on kriitika tänase valitsuse otsuste ja koalitsiooni kavatsuste suhtes, eriti Enefit Greeni riigi tagasiostu osas ja maksupoliitika läbipaistvuse puudumise kohta. Seisund on tugeva kriitilise ja nõudliku ning pööratud täiendavale kontrollile ning korruptsioonivastase erikomisjoni läbivaatele järeldustele; kompromissi tõstmine ei ole esile tõstetud.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö tõendeid puudub tugevalt; esineja rõhutab parlamendiõigust saada infot ning valmisolekut järelevalveasutuste ja komisjonidega kohtumisele, kuid konkreetsed bipartisan koostöömehhanismid või ühised kokkulepped ei ole esitatud. Tekib mulje vähem koostöö- kui kontrolli- ja selgusepoolne lähenemine.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklik, keskendub Eesti energiasektorile, maksupoliitikale ja maksuküsimustele ning rahvuslikule tasandile; regionaalsele spetsiifikale viiteid ei tuuakse.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult kriitika keskmes on riigi intervensionismi kulud ja maksupoliitika mõju maksumaksjatele: osutab, et riigile kulutuste ja võimaliku üleostmisega kaasneb raiutud kulu (u. 68 miljonit eurot) ning rõhutab läbipaistvuse ja järelevalve olulisust. On jäänud skeptiline maksude osas ja maksudega seotud otsuste läbipaistvuse puudumise suhtes.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Pole piisavalt andmeid.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhiettevõtmine on parlamentaarne järelevalve ja läbipaistvus: soovib insaiderite nimekirja avalikustamist, antikorruptsioonikomisjoni uurimistegevuse selgitust ning Riigikogu liikmete õiguse tagamist infot küsida. Fookus on järelevalve ja läbipaistvuse tugevdamisel riigi ettevõtetes.
4 Analüüsitud kõnesid