Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-03-10

Poliitiline positsioon
Kõige olulisemad teemad on korruptsioonivastane järelevalve ja riigirahastuse läbipaistvus Nordica loo raames. Positsioon on tugevalt kriitiline Michali ministri ja kogu koalitsiooni otsuste suhtes ning ta rõhutab vajadust vastutuse ja järelevalve tugevdamiseks. Ta nõuab erikomisjoni ja prokuratuuri aktiivset kaasamist ning näeb seejuures otsest vastutust juhatuse ja nõukogu liikmete ees, kui osutuvad õigustatuks. Kujuneb selge, tugeva jõuga kontrolli- ja vastutustahte suund, mida võrreldakse senise praktika kriitikaga.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esitluses on märgatav faktidele keskenduv ja tehniliselt keeruliste teemadega underlined lähenemine: toodud on konkreetseid numbreid (1 140 000 eurot, 190 000 eurot kuus, 25 000 eurot kuus, 1,5 miljonit laenus) ning ajastuslikku tausta (2023–2024). Kontrolli- ja korruptsioonivastase erikomisjoni ning prokuratuuri roll, hangete puudulikkus ja rahastuse vood on püüdlikult kirjeldatud; on kasutusel viited ametlikele struktuuridele (Kliimaministeerium, KredEx). Ta demonstreerib põhjalikku arutelu lennundussektori riikliku rahastuse küsimustes ja nende seostes külgnevate ettevõtete taustadega.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on üsna teravalt kriitiline, combatiivne ja üliväga faktipõhine; kasutab lühikesi lauseid ja konkreetseid andmeid, et tugevdada süüdistusi. Tugev emotioone arendav toon, millele lisandub manitsev ja ülbust-vastane alatoon; teksti läbivad küsimused ja viited eesmärgiga šokeerida ja mobiliseerida tähelepanu. Stiil on tugevasti narratiivne ja andmeteilne, kuid jääb formaalseks ning suunab tähelepanu järelevalve ja vastutuse vajadusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ajaline raam: 10.03.2025 plenaripöördus; viitab pidevale järelevalve tegevusele ja dokumentide saamise probleemile alates novembrist; kasutab viiteid erikomisjoni istungitele ja prokuratuurile esitatud materjalidele. Esitatud on põhjalik, üheselt strukturiseeritud kõne, mis koondab mitu varem toimunud sündmust ja küsimust. Näidatakse jätkuvat tegevust järelevalves ning uute päringute ja tähelepanude esitamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Rünnak on suunatud peamiselt Michali ministrile, KredExi ning Nordica juhtidele ja nõukogule; kriitika laieneb ka koalitsioonile kui tervikule, kes on tema arvates varjutanud või vähendanud aruandlust. Toob välja, et kriitilised toimingud toimusid ilma läbipaistvate hangete ja nõuetekohaste menetlusteta, ning kutsub üles vastutusele võtmisele ja uurimisele. Intensiivsus on kõrge ning kompromissivõimalus ei ole esiplaanil, kuna eesmärk on eesmärgipärane läbivalgustamine ja vastutus.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tugev koostööstiil ei ole põhija—peamiselt rõhutab järelevalve ja isikute vastutuse teemasid ning viitab erikomisjoni ja prokuratuuri kaasamisele. Märgatavalt puudub selge rõhk laiapõhjalisele bipartitsilisele koostööle; rõhutatakse rohkem kontrolli ja materjalide avalikustamist kui ühist tegutsemist. Mainitud on piiratud koostöö võimalus Hangete ja partnerluste vallas („paralleelne ettepanek Lufthansa… sobis mitte”); seetõttu on koostööliinid küll olemas, kuid pigem kriitilise järelevalve kontekstis.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riikliku tasandi fookus, keskendudes Eesti riigi vahendustele ja maksumaksja huvidele. Mainitakse KredExi, Kliimaministeeriumi, Stenbocki maja ning riigi zaarlusega seotud protsesse; ei viidata spetsiifilistele piirkondlikele regioonidele või kohalikele omavalitsustele. Seega fookus on rahvuslik ja riiklikul tasandil süstemaatiline järelevalve.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik suund peegeldub riigieelarve ja maksumaksja vahendite kaitses; kriitika riigi sekkumise või laenude andmise (Nordica päästmine) osas ja ebaausad/ootuspärased lepingud, mis põhjustasid kahju maksumaksjale. Toob välja, et laen ja konsulteerimislepingud olid koondunud ebakindlatesse, ja rõhutab vajadust läbipaistvuse ja vastutuse järele seoses riigi rahastamisega, mitte laienemise või lisakulude poolel. Selgelt negatiivne suhtumine valitsuse kavatsustesse kasutada avalikku raha päästetöödeks, kui see ei ole läbipaistvalt ja õiguslikult kontrollitud.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud suunad on korruptsioonivastase erikomisjoni täielik toimimine ja arendamine; nõutakse juhatuse ja nõukogu liikmete vastutusele võtmist ning vajadusel sundtoomise mehhanismi kasutamist. Tõstetakse esile materjalide avalikustamine ja koostööprotseduuride tugevdamine parlamentaarse järelevalve raames; viidatakse prokuratuuriga koostööle ja dokumentide väljastamise kiirendamisele kui prioriteedile.

3 Analüüsitud kõnesid