Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-21

Poliitiline positsioon
Opositsiooniline seisukoht keskendub eelnõule, mis võtab üksi elava pensionäri toetusest, ning on tugevalt kriitiline makse- ja eelarvealaste otsuste suhtes. Ta rõhutab, et raha peaks olema suunatud hooldusreformile ja et omavalitsuste rahastus peab olema proportsionaalne ning mitte kohtusse kaevatav. Soovimisel vesitada vastutust ja läbipaistvust näitab poliitilist, mitte ainult isiklikku, survet kabinetile.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Käsitletavad teemad hõlmavad riigieelarvet, omavalitsuste rahastust ning maksupoliitikat (käibemaks, tulumaks, automaks, aktsiisid). Esindaja teab, et maksutõusud mõjutavad koduseid tulusid ja perede ostuvõimet ning kasutab näiteperet illustreerimaks mõju. Teabuslik rõhk on eelarve otsuste ja rahastuse suunamise mõjude arutamisel, kuigi täpseid numbreid ei esita.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorika on konfrontatiivne ja otsesõnaline: esitatakse küsimusi, süüdistatakse ning rõhutatakse vastutust ja kontakti küsivate küsimuste kaudu. Kasutatakse isikliku vastutuse ja faktide rõhutamist, samas tuleb sisse ka ametlikult vormilised viited ja pausid. Kõne on emotsionaalselt tugeva ja kriitilise tooniga, kuid püsib siiski fookuses faktidel ja protseduuridel.

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Avaldused toimuvad plenaaristungil 2024.10.21 ning ilmuvad järjestikku mitme tunni jooksul; rõhutatakse kahe nädala järjest esitatud küsimusi perede toimetuleku kohta ning jätkuvat osalusriigikogu töödes. Viidatakse varasematele istungitele ja aruteludele ning rõhutatakse vajadust saada vastuseid rahandusministrilt. Pidev tähelepanu keskmes on eelarve ja maksud, mitte ainult ühekordsed tähelepanekud.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on rahandusministeerium ja valitsuse eelarvekulud; kriitika keskmes on maksutõusude ja sotsiaalvaldkonna kärvete mõju. Sõnumis on rõhutatud, et opositsioonil peab olema sõna riigieelarve teemadel ning et ministeri vastused on ebapiisavad ning isikliku solvangu kasutamine on ebasoovitav. Intensiivsus on kõrge ning kompromiss on piiratud.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks kohalike omavalitsustega (koos toimuvad kohtumised Linnade ja Valdade Liiduga) ning rõhutab vajadust koostöö kaudu lahendada rahastusküsimusi. Esindab ideed, et omavalitsused ja riik peaksid leidma ühist keelt ning et koostöö on vajalik hooldusreformi ja sotsiaalsete küsimuste edukaks käsitlemiseks.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik tasand, kuid rõhutatakse mõju maapiirkondade peredele ning kohalike omavalitsuste rahastust. Tekstides kasutatakse näiteid maal elavast perest ning mainitakse hooldusreformi ja kohalike omavalitsuste finantseerimise konteksti, mis viitab regionaalsele mõõdetavusele.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduskäitumine keskendub maksumuudatuste vastuvõtlikkusele ning eelarveproportsionaalsusele. On selgelt vastu maksutõusudele (käibemaks, tulumaks, automaks, aktsiisid) ning rõhutatakse, et need mõjutavad perede ostujõudu; soovitakse selge ja proportsionaalset rahastuse kasutust ning prioriseeritakse sotsiaalsete vajaduste kaitset.

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne teema on perede toimetulek ja pensionäride toetus; arutatakse hooldusteenuste rahastust ja vanaduspensionäride abi. Esile tõstetakse sotsiaalset võrdsust, perede haavatavust ning vajadust kindlustada madalate sissetulekutega ja kindlustamata perede heaolu; rõhutatakse mõju maksude ja kulude kasvule ning perede igapäevaste raskuste süvendamist.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskne tähelepanu on eelnõu, mis puudutab pensionäride toetusest eemaldamist ning riigieelarve ja maksuteenuste küsimused; rõhutatakse eelnõude läbivaatuste progressi ja vajadust valitsuse selgete vastuste järele. Esindaja on kriitiline ning esitab küsimusi alternatiivsete lahenduste ja rahastuse suunamise kohta, kuid ei esita otseseid alternatiivseid ettepanekuid.

7 Analüüsitud kõnesid