Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-01-16
Poliitiline positsioon
Opositsiooniline ning valdkonnaesindaja, kes võitleb eelarve läbipaistvuse ja õiguspärase menetluse eest. Seisab tasakaalustatud demokraatliku kontrolli eest ning rõhutab, et rahandus- ja eelarvevaldkonna otsuseid ei tohi delegeerida täitevvõimule; on valmis koostööks, kuid kirjutab endiselt tugevasti vastuhääle koalitsiooni senisele lähenemisele. Tugev/põhiteemaks on eelarve struktuuri ja läbipaistvuse parandamine ning seadusandluse muutmine, mitte ainult ajutised parandused.
13 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab põhjalikku arusaama eelarveprotsessist: rõhutab seletuskirja rolli, eelarveklassifikaatorit ja kulu-/tulumõõdikute vajadust. Toob konkreetseid näiteid (Rail Balticu numbreid, 294 miljonit, üheksast numbrist kõnelejaid jne) ning viitab riigikontrollori ja õiguskantsleri seisukohtadele. Kasutab poliitiliste otsuste kontekstis tehnilisi termineid ja seadusandluse nüansse, demonstreerides püsivat teoreetilist-põhist pädevust.
13 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline, kuid konstruktiivne ja faktipõhine; kasutab emotsionaalseid pöördumisi ja teravaid näiteid (nt Rail Balticu numbrite muutumine), samas rõhutab ühiseks arutamiseks mõeldud dialoogi. Õhkub ootust läbipaistvusele ning sümbolidena kasutab metafoore nagu veerev lumepall, et juhtida tähelepanu visale probleemi dünaamikale. Tasakaalustab tugeva argumentatsiooni ja demokraatlike protsesside nimelise kõneviisiga.
13 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osaleb aktiivselt plenaaristungites (16.01.2025) ning esitab mitu kõnet samal istungil; käsitleb eelarve esimese ja teise lugemise menetlust ning võimalusi muudatusettepanekute esitamiseks. Viitab ka erikomisjonide tööle (korruptsioonivastane erikomisjon, rahanduskomisjon) ning rõhutab tihedat seost riigikogu menetluste ja ametkondadega. Kuigi ta soovi korral soovib koostööd, on tema tegevus tihti suunatud eelarve läbipaistvuse ja korralduse parandamiseks.
13 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiliselt kriitiline koalitsiooni suhtes: rõhutab, et praegune eelarve on vastuolus põhiseadusega ning et läbipaistvuse puudumine kahjustab inimeste majanduslikku ja sotsiaalset heaolu. Esitab tihedalt näiteid rahandus- ja ministeeriumide haldusvigadest ning nõuab kiiresti lahendusi. Otsene ja tugeva tooniga, kuid ei välista poliitilist koostööd objektiivsete muudatuste saavutamiseks.
13 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kaasava ja koostööaldis, püüab teha ühiseid jõupingutusi koalitsiooniga: kutsub üles arutelule ja muudatusettepanekute koostööle, rõhutab, et eelarve läbipaistvuse saavutamiseks tuleb riigikogu ja valitsuse vahel tegutsema hakata. Eeldab, et teise lugemise käigus võivad mõlemad pooled tuua paremad ideed ning valmis on kaasama valitsuse ja Rahandusministeeriumi kommentaare.
13 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus riiklikul tasandil, kuid tuuakse sisse regionaalseid näiteid Tallinnast (Tallinna haigla, Kopli päästekomando, Põhja-Tallinna elanikega seotud küsimused). Näidatakse, et riigipoliitika mõju avaldub nii laiemas fiskaalnootides kui ka kohalikes, regionaalselt olulistes teenustes.
13 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult keskendub eelarve läbipaistvusele, kontrollile ja vastutustundlikule kulude ning tulude jaotusele. Toob esile, et kululehed peavad olema seadusega selgelt kirjas, mitte seletuskirjas, ning rõhutab, et vallanduvad kuluread ja riigi raha kasutatakse läbipaistvalt. Ei esita selgesõnalist kantsinistlikku maksumuudatuste programmi, kuid rõhutab finantsilise distsipliini ning ressurside õiget jaotust ning vastutust, mis aitab vähendada ebaefektiivset ümberjaotust.
13 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalsetele teenustele ja heaolule: nähakse läbihoidlikke kärpeid koolipsühholoogi nõuandeliinile, suitsiidide ja sõltuvuste ennetamise programmidele ning vanemate ja pensionäride toimetulekut mõjutavaid aspekte (nt hooldekodus elavate pensionäride toetus). Tunnistab, et kärped avaldavad mõju inimeste tervisele ja elatustasemele ning rõhutab inimeste heaolu kaitsmise vajadust.
13 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhieesmärk on eelarve baasseaduse muutmine ja kulude-tulude eraldi liigenduse seadustamine. Nõuab, et seaduslik raam oleks kontrollitav ja arusaadav ning et muudatusettepanekud oleksid võimalikud esimese ja teise lugemise jooksul. Ta rõhutab vajadust teha koostööd, kaasata kriitika allikaid ja viia meetmed lõpule 2026. aasta eelarve jaoks ning kasutusele võtta mõõdikud ja rangem kontroll.
13 Analüüsitud kõnesid