Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-06

Poliitiline positsioon
Hariduse rahastuse ja juhtimise vastutust kriitilise tähelepanu all; soovib tõhusat, tulemuslikku valitsust ning lubaduste tegelikku täitmist. Seisund on pigem kriitiline kui riiklikku suunamist puudutav, rõhuses on vastutus ja tulemused. Võtab esile vajaduse lahendusi otsida läbi dialoogi osapooltega ning põhikirja ja juriidiliste muudatuste ülevaatamist koostöös partneritega.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi hariduspoliitikast ja haldusest: viitab põhikirja muutmise vajadusele ning juriidiliste ning administratiivsete muudatuste sisseviimisele. Kaasab oskuse hinnata kooli juhtide ametist lahkumise konteksti ja õpetajate palgaküsimust osas strateegilist mõju.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kriitiline ja otsiv toon, sageli suunatud küsimustega ministrile. Kasutab tugevat vastutuse rõhutamist ning keskendub faktidel põhinevale arutusele, hoides samas ametlikku ja formaalset stiili.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esitab järjest küsimusi plenarist, viidates eelnevale arutelule ja otsimisele vastuseid. Tugevdab teemade jätkuvat tähelepanu haridusvaldkonnale (lb. koolide direktorite lahkumine, õpetajate palga lubaduste täitmine) ja nõudlikku kontrolli valitsuse tegevuse üle.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Valitsuse ja ministri poliitikaga kriitiline: süüdistab vastutuse vältimises ja lubaduste mittetäitmises; rõhutab vajadust kiiremate ja tõenduspõhiste lahenduste jaoks. Proovib tõsta vastutuse taset ja pöörata tähelepanu koolide ja õpetajate huudele.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab koostööd osapooltega ning dialoogi tähtsust (koostöö erinevate osapooltega, komisjoni esimehega põhikirja ülevaatamine). Samas jätab ruumi kriitilisele dialoogile ja nõuab vastuseid, mis viitab koostööl põhinevale, kuid tulemuspõhisele lähenemisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riigi tasandil, kuid toob esile regionaalseid näiteid: Ida-Virumaa koolide direktorite potentsiaalne lahkumine ning regionaalsed kontekstid nagu Lüganuse ja Maardu. Need annavad tähelepanu nii riiklikule kui piirkondlikule kontekstile.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kriitiline suhtumine valitsuse majanduslikku edenemisse haridusvaldkonnas; toob esile, et koalitsiooni lubatud palgatõus 120% Eesti keskmisest ei ole täidetud. Toetab õpetajate palga suurendamist vastavalt lubadustele, kuid rõhutab, et valitsus ei ole leidnud lahendust ning see tuleneb efektiivsuse ja juhtimise küsimustest.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus kui keskne sotsiaalne teema: kvaliteetne koolisüsteem, õpetajate töötingimused ja koolijuhtide vastutus. Näitab, et sotsiaalne stabiilsus sõltub koolide toimimisest ja õpetajate rahulolust ning palgandusest.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhifookus põhikirja muutmisel ja juriidiliste ning administratiivsete muudatuste läbivaatamisel; rõhutab vajadust komisjonide koostöö ja osapoolte kaasamine ning seetõttu valmidust jätkata põhiseaduslike ja seadusandlike muudatuste arutelu. Mainib ka potentsiaalset progressi otsuste vastuvõtmisel riigikogus.

3 Analüüsitud kõnesid