Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-11
Poliitiline positsioon
Keskerakonna esindaja on tugevasti opositsiooniline automaksu suhtes ja rõhutab sotsiaalset kaitsestust suuremate perede jaoks. Ta on kriitiline valitsuse esitatud maksupoliitika üle, näidates, et enne valimisi lubatud toetusid võidakse hiljem tagasi võtta ning soovib alternatiivina liigkasumimaksu pankadele. Positsioon on tugevalt väärtus- ja poliitikapõhine, keskendudes põhiseaduslikule sotsiaalriigi põhimõttele ja lastega perede erihooldele.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ta.tähele märgib põhiseaduslikku kaitset (põhiseaduse §28) ja viitab õiguskirjandusele ning Euroopa sotsiaalahtrale, kasutades selge juriidilist argumentatsiooni. Kasutab konkreetseid viiteid (põhiseadus, õiguskirjandus, Euroopa sotsiaalharta) oma seisukohtade õigustamiseks. Näitab kontsentreeritud tehnilist ja seadusandlikku teadmistebaasi maksukorralduse ning sotsiaalse kaitse teemadel.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on combatiivne ja emotsionaalne, sageli kasutab retoorilisi küsimusi ning isiklikke sotsiaalseid viiteid (lasterikkad pered, üksikvanemad). Seal on nii jõuline kriitika kui ka tugev demagoogilise huumori (nt Audi 80) kasutus; vormiliselt melodraatlik ja faktikujundusega, kuid rõhuasetus on veenval argumentatsioonil.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osaleb aktiivselt plenaaristungitel ja rahanduskomisjonis toimuvates aruteludes; on koostanud ja tutvustanud sisulisi muudatusettepanekuid (kustutatakse automaksu) ning korraldab üritusi ja meeleavaldusi. Mainib lühiise arutelu aega (“kolm minutit”) muudatusettepanekute esitlemisel ning teavitab plaanidest meeleavalduse korraldamiseks).
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Reformierakond, mida kritiseeritakse selle poliitika ja forslite negatiivse mõju osas; võetakse tugevaid kriitilisi positsioone valitsuse sotsiaalpoliitika ja maksupoliitika suhtes. Taustal on tihe võitlus automaksu üle; rõhutab, et opositsiooniga seostatakse vajadust erisoodustuste loomiseks lasterikastele peredele ja üksikvanematele ning alternatiivina pakutakse liigkasumimaksu pankadele.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kasutab koostööl põhinevaid vahendeid: esitab mitmesuguseid muudatusettepanekuid rahanduskomisjonis, rõhutab sisulist arutelu vajadust ja koalitsiooni sisestatud ettepanekute esitlemist. Samuti kutsub laienemat koostööd ning korraldab laiemat liikumist (meeleavaldus) vastuseks automaksule.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Põhirõhk on riiklikul tasandil ning eriti märgitud on ründatavate rühmade (maal elavad, lasterikkad pered, üksikvanemad) olukorra mõju, viidates maapiirkondade ja rahvastiku demograafilisele kontekstile. Fookus ulatub üle kogu Eesti ning ei keskendu konkreetsele regioonile, kuid rõhutab maapiirkondade haavatavust.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ekonomiline narratiiv keskendub sotsiaalsele kaitsele ja finantsiliselt võrdselt jaotatud maksusoodustustele; automaksu vastu ning soovib asendada selle liigkasumimaksuga pankadele. Rõhutab, et maksureformid peaksid suunama toetused (lasterikaste pered, üksikvanemad, koolitoit) ning varbadusel pinakamaksu asemel paremaid mehhanisme. Mainib maksurahastuse ja majandusliku ebakindluse kontekstis vajadust prioriseerida pere- ja lapsetoetusi ning noorte ostuvõimet ja elamispinda.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookuses laste ja perede sotsiaalsete riskide leevendamine: lasterikaste perede toetus ning erisoodustuste vajadus, üksikvanemad ja vanemluse haavatavus; muret tunneb ka noorte toimetulek ja vaimne tervis. Toitumine ja koolitoit (baasmäär) ning tasuta ühistransport on mingil määral muutunud osaks arutelust; rõhutatakse sotsiaalset võrdsust ja õigust sellele, et riik hoolitseb kõige nõrgemate eest.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik keskmes on automaksu eelnõu ja selle muudatusettepanekud; esile tõstetakse 300+ muudatusettepanekut, mis annavad rippreasid paljude rühmade suhtes. Põhirõhk on maksusüsteemi ja sotsiaalse kaitse ning erisoodustuste arutelul ning pakutakse alternatiivina pankade liigkasumi maksamist. Otsese progressi või saavutuste märkimine puudub, kuid rõhutatakse sisulise arutelu ning paremate lahenduste vajadust.
6 Analüüsitud kõnesid