Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-24
Poliitiline positsioon
Kriitika kiirendatud seadusloomes ja põhiseaduspärasuse ning mõjuanalüüsi olulisuse esiletõstmine. Esindaja on väärtuspõhine ning õigusriigi kaitse keskmes, rõhutades vajadust põhjaliku debati, kaasava protsessi ja selgete põhjenduste järele. Ta rõhub, et kiireloomulisust ei tohi kasutada põhjendusena õigusloome tavade rikkumiseks ning kutsub ministeeriumi ja Riigikogu vastutustundlikult tegutsema.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab tugevat teadmistepagasit õigusloomepoliitikast: väljatöötamiskavatsuse, mõjuanalüüsi ning põhiseaduspärasuse kontrolli olulisusest; viitab ekspertarvamustele (Carri Ginter, Allar Jõks) ning arutleb nii kodanikuõiguste kui Euroopa Liidu õigusaktide üle. Tõstab esile, et õigusloome peab olema kaasav, nähtav ja enam võrdseid õigusi tagav.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Konkreetne, analüütiline ja veidi vaidlust tekitav toon; kasutab küsimusi ja provotseerivaid näiteid, et esile tõsta puudulikke protsesse. Tekstis on nii emotsionaalne kui ka faktipõhine lähenemine, tihti viidates ekspertidele ja ajaloolistele näitele (Lennart Meri). Õhustab debatti ning töötab mõjus avaliku poliitika aruteluks.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne toimus 2024-01-24 Riigikogu plenaaristungil; esinemine on pikk, struktureeritud läbivaatuse ja kriitika vormis ning viidatakse eelnevatele aruteludele õiguskomisjonis ning ekspertarvamustele. Järjepidev rõhk õigusloome tavade järgimisele ja selle parandamisele; viidatakse varasematele soovitustele ja näidetena poliitilisi sündmusi meeles.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev opositsiooniline positsioon kiirustatavate seaduste suhtes; kriitika keskmes on protseduuriline ja õiguslik korrektus (väljatöötamiskavatsuse ja mõjuanalüüsi puudumine, põhiseaduspärasuse kontrolli eiramine). Kritiseerib koalitsiooni ja koalitsiooni juhtide tõlgendusi ning nõuab rangemat kontrolli ja läbipaistvust seadusloomes. Täisjuhtpositsioon—kasvatatud vastuseis kiirkorras menetlusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kaasavusele ja läbipaistvusele orienteeritud lähenemine; rõhutab kodanike ja ekspertide kaasamist, ning soovib, et eelnõud oleksid kooskõlastatud ainult pärast väljatöötamiskavatsuse ja mõjuanalüüsi koostamist. Toetab koostööd ministeeriumide ja Riigikogu vahel rangema kontrolli ja arutelude kaudu. Nõuab, et vastastikkuse arvesse võtmiseks luuakse tugevamad menetlused ja analüüsid.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riigi- ja üldine rahvuslik huvi; puudub märkimisväärne regionaalne keskendumine või konkreetsete piirkondade mainimine. Tekst keskendub riigiõiguslike tavadele ja rahvuslikule õigussüsteemile.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Spetsiifilised majanduspoliitilised ettepanekud puuduvad; esile toodud on kriitika kiirendatud maksulähete ja muudatuste mõjuolulisusest; rõhutab vajadust mõjuanalüüsidele ja põhieelse aruteludele enne riigieelarve ja maksulubaduste rakendamist. Ei esinda konkreetset majanduspoliitilist programmi, kuid kriitiline on kiirusega seotud majandusotsuste legitimatsiooni suhtes.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab põhiõiguste ja põhiseaduspärasuse kaitset ning kodanike õiguste suuremat mõjuohtu kontrolli all hoidmist. mainib abieluvõrdsuse arutelu kontekstis, et sotsiaalseid küsimusi ei tohi lahendada kiirkorras ning tehtud tuleb arvestada põhiseaduslike ja inimõiguste aspektidega. Seisukoht on üldiselt õiguste kaitse ja demokraatliku arutelu tugevneva rõhu suunas.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhieesmärk on õigusloome kvaliteedi parandamine: väljatöötamiskavatsuse koostamise kohustus, mõjuanalüüsi nõue ja põhiseaduspärasuse kontrolli teostamine enne kooskõlastamist. Kui neid eeldusi ei täideta, ei toeta eelnõu vastuvõtmist valitsuse või Riigikogu poolt. Samuti tõstetakse esile vajadust vältida segaste kobareelnõude kasutamist ja tagada, et iga seadus omaks pikaajalist positiivset mõju.
3 Analüüsitud kõnesid