Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
2024-01-24
Poliitiline positsioon
Vähemalt peamine poliitiline positsioon on valitsuse hariduspoliitika kriitika ning riigi vastutus õpetajate palgataseme tagamisel. Rõhutatakse, et palga baasraha tuleb katta riigieelarvest, mitte ainult kohalike omavalitsuste eelarved, ning kehtestatakse tugev vastuväide “demagoogilistele juttudele” – positsioon on tugevaulatuselise ja sõltumatult kontrolliva suunaga. Selgelt rõhutatakse vajadust võtta reaalseid samme ja vastutuse osalust, mitte ainult süüdlaste otsimist; rahulolu väidetava puuduliku rahastamisega on madal.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kandub välja asjatundlikkus hariduse rahastamise ja eelarve struktuuri teemadel: mainitakse riigi eraldatavat 147 miljonit eurot ning Tallinn täiendavat sama summa lisana, viidatakse 2024. aasta eelarve numbritele ja Haridussilma andmetele (30. septembri seis), ning tuuakse võrdlusi kohalike omavalitsuste palgalisade kohta. Näidatakse teadmisi streigi ajal palga maksmise õiguslikkuse kohta ning viidatakse sõltumatule juriidilisele analüüsile ja konkreetsetele väljavõtetele (nt Viimsi vald 521 euro lisaks vs 100 euro kuus).
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhuv, combatiivne ja süüdistav stiil: kasutab küsimusi, demagoogilist hoiakut puudutavaid mõistatusi ja hüpoteese (“kui Tallinn ja suured linnad…”) ning rõhutab andmetel põhinevat argumentatsiooni, kuid konkreetse rünnakuga poliitiliste vastaste vastu. Tasakaalustatud, kuid peamiselt emotsionaalset ja kriitilist mõju otsiv retoorika; vormiliselt korrektne, kuid stiililt jõuline ja vaidlustav.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Teksti kohaselt on tegemist sama infotunni jooksul toimunud seriaalsete sissekannete, kus arutatakse hariduse rahastamist ja kohalike omavalitsuste rolli ning toimub vastastikune pärimine valitsuse kohta. Esineja viitab eelnevale nädalale ja jätkuvale debatile, kasutades küsimusi ning vajadust leida järgmised sammud; esitlused ja vastuste otsimine toimuvad tiheda järjestusega.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Oponeeriv positsioon valitsusele: peamine kriitika on selle üle, et riigi vahendid ja haridusrahastus ei liigu korralikult läbi ning et demagoogiline retoorika ja kompenseeriva rahastamise puudumine süvendab olukorda. Kõneleja nõuab vastuseid, vähemalt võimalust raha tagasi nõuda ja halduskohtusse pöörduda ning rõhutab, et õigusalane analüüs peab selleks olema kasutusel – see näitab tugevat jõulist kriitikat ja soovimatust leppida praeguste meetoditega.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöövõime on piiratud; peamiselt kriitik ja küsimused valitsusele. Mainitakse Reformierakonna muudatusettepanekut kui näidet muudest parteidevahelistest aruteludest, kuid pole näidatud selge valmisolekut laiapõhjaliseks koostööks või kompromissiks. Kaitsetingimusel rõhutatakse vajadust ühiselt tegutseda, kuid koostöötoon on tavaliselt piiratud ja kriitiline.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Selgelt keskendunud piirkondlikule küsimusele Tallinnale ja suurlinnade rollile ning kohalike omavalitsuste rahastamisega seotud asjadele. Viidatakse Viimsi vallale kui võrrelahendusele, räägitakse Tallinna 4000+ õpilasest ja sellest, kuidas linn kannab kulud ning investeeringud ise; rõhk on regionaalsel finantsil ja lõimumisel linnade ning maakondade vahel.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik positsioon keskendub õpetajate palga rahastamise asjakohasusele ning kinnitab, et baasraha peab tulema riigist, samas tunnistab kohalike omavalitsuste täiendavate lisatasude rolli. On kriitiline riigi ümbersuunamise ja sihtotstarbelise kasutamise osas ning rõhutab vastutust ja kontrolli raha kasutamise üle; pooldab töötajate palgapoliitikat ja hoiatusi rahastuse ebaõige kasutamise eest.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalset teemade fookust iseloomustab keskendumine haridusele ja tööhõive õigusele; kaitsja roll õpetajate sissetuleku ja õiguste eest ning streigi ajal palga maksmise õiguslikkuse arutelu. Puuduvad viited teistesse laiematesse sotsiaalsetesse küsimustesse (nt tervishoid, LGBT-teemad).
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislaatori tähelepanu keskmes on hariduse rahastamise õiguslik ja korralduslik raam ning potentsiaalsed meetmed: raha tagasinõude ja halduskohtusse pöördumise võimalused, sanktsioonide kaalumine kohalike omavalitsuste suhtes ning riigi rolli tugevdamine. Viidatakse ka opositsiooni poolt tehtavale muudatusettepanekule ja üldisele võimalusele seaduslike ja eelarveliste mehhanismide korrigeerimisele, aga konkreetseid seaduseelnõusid ei mainita.
4 Analüüsitud kõnesid