Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku suurendamine) eelnõu (415 SE) esimene lugemine
2024-04-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskerakonna fraktsioon on vastu trahviühiku ja riigilõivude suurendamise eelnõudele ning nõuab põhjalikku analüüsi nii mõjususe kui majandusliku mõju osas; pidas kriitiliseks, et esialgne arutelu keskendus peamiselt eelarve tulude suurendamisele. Fraktsioon iseloomustab kavatsust kui eelarvepositsiooni täitmise vahendit, mitte ühiskondlike hüvede parandust, ning rõhutab, et vastuvõetavaks peab kujunema kaalutluslik ja sotsiaalselt õiglane lähenemine. Globaalseks keskne soovitusena väljendub eelnõude tagasilükkamine ning vajadus põhjaliku analüüsi järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja kasutab seletuskirja viiteid ja majanduslikku keelt (trahvid, riigilõivud, eelarve tulud) ning rõhutab vajadust analüüsida mitte ainult tulude suurendamist, vaid mõju käitumisele ja sotsiaalsele heaolule. Näitab kognitiivset seost maksu‑ ja trahvisüsteemi ning riigi teenuste kallinemise ning nende mõju ulatuse mõistmist. Tekstis on viiteid tulevastele maksude ja teenuste digitiseerimise ning nende kulude tasandamise põhimõtetele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rünnakuline ja süüdistav toon, millel on tugev kõnemeisterlik keskkond; kasutab otseseid väiteid, emotsionaalseid ja moraalseid argumente ning lõdvendab keerulist juriidilist sõnavara mitmete retooriliste küsimuste ja rõhutustega. Kõne viitab tugevale pragmaatilisusele ja "läbinähtavale" koalitsiooni suhtumisele, tihti kihistades detailid ja süüdistused üheks suureks narratiiviks. Formaliteetne, kuid samal ajal väga jõuline ja emotsionaalne toon.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned kajastuvad 30.04.2024 sama päevase istungi jooksul õiguskomisjonis; kõnedes viidatakse istungi juhatajale ja seletuskirja laialdastele kopeeritud lõikudele. Tekstid näitavad ühtset ajastust ning selget koostööd fraktsiooniga opositsioonina, kuid otseseid viiteid laiapõhjalisele koostööle ei esine. Esitatud on kriitiline, pidevalt korduv arutelu eelnõu kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev opositsioon koalitsiooni kavatsustele; konkreetne kriitika keskendub trahvi‑ ja riigilõivude suurendamise poliitikale ning nende mõju hindamise puudulikkusele. Otsena rõhutatakse, et trahvide suurendamine ei toeta sotsiaalset õiglust ja võib suurendada vaesust ning ebavõrdsust; kinnitavad, et eelnõu on poliitikate jõustamise vahend, mitte rahenduslik lahendus. Taotluseks on eelnõude tagasi Fehler ja põhjalik analüüs ning mõjuhindamine.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei näite koostööd teiste erakondadega; rõhutatakse fraktsiooni eraldi positsiooni ja tagasilükkamise ettepanekut. Koalitsiooni ja Reformierakonna pragmaatiline lähenemine kritiseeritakse, kuid puuduvad konkreetsed märgitud kavatsused laiemaks bipartisan koostööks. Esitatakse selge opositsiooniline, kuid mitte näidatud kompromissivalmidus.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklik tasand; piirkondlik või piirkondlikule majandusele keskenduv fookus puudub; esitatud argumendid on üldise riikliku tasandi küsimused (trahvid, maksumuudatused, teenuste kulu). Tähelepanu puudutab peamiselt üldine mõju ja õiguslik raamistik, mitte konkretiseeritud regioonide või piirkondlike huvigruppide eripära.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslike otsuste kriitika keskmes on, et trahvide ja riigilõivude suurendamine on eelarve täitmise vahend, mitte sotsiaalselt õiglane poliitika; rõhutatakse, et see lähenemine võib kahjustada inimesi ja nõrku gruppe ning et analüüsi ei tehta. Opositsioon peab, et maksumuudatused tuleks hinnata põhjalikult, sealhulgas mõjud tööjõule ja tarbijatele. Tõstuvad maksud ja teenuste täiendav tuluallikaks muutmine nähakse kui koalitsiooni pragmaatlikku, kuid potentsiaalselt kahjulikku suunda.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutatakse, et trahvide ja riigilõivude suurendamine mõjutab eeskätt haavatavatel positsioonidel olevaid inimesi: puudega, lapsed ja eakad võivad kogeda suuremaid koormusi; rõhutatakse, et isikutunnistuse ja passi taotluste hindade tõus mõjutab ligipääsu teenustele ja sissetulevatele kuludele. Esitatakse seisukoht, et riik ei tohi luua täiendavat tuluallikat riigilõivude kaudu ning maksud peaksid olema mõistliku hinnaga ja kättesaadavad kõigile.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhivaldkond on 415 SE eelnõu (trahviühiku suurendamine) esimene lugemine ning seotud riigilõivude suurendamise eelnõuga; fraktsioon nõuab eelnõude tagasi lükkamist ja põhjalikku analüüsi mõju hindamiseks. Viidatakse seletuskirjale ning rõhutatakse analüüsi puudumist kui riikliku otsuse legitimatsiooni puudumist. Näidatakse eesmärk tagada seadusalane kaalutlus ja õiglane mõju, mitte kiirustatud hinnatõusu.
3 Analüüsitud kõnesid