Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) esimene lugemine

2024-04-09

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõnealuse eelnõu vastu on püstitatud tugev opositsioon. Esineja sümboliseerib Keskerakonna fraktsiooni seisukohta, mida iseloomustab kriitika eelnõu ranguse ja potentsiaalse turu sulgemise suunas. Stiil on policy- ja majanduskeskselt kriitiline, eesmärk on eelnõu tagasi lükata või märkimisväärselt muuta.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib teadmisi finantsjärelevalve mehhanismidest (Rahapesu Andmebüroo, Finantsinspektsioon) ja EU määruste ülevõtmisest, viidates konkreetsetele struktuuridele ja üleminekuaegadele. Toob välja numbreid (1800→49 operaatorit) ning selgitab, miks üleminek ja rangemad nõuded võivad olla vastuolus määrusega. Kasutab tehnilisi termineid ja regulatiivset konteksti, et põhjendada kriitikat.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Tõdevõitu, kriitiline ja veidi confrontational stiil; kasutab küsimusi ja tugevaid lausungeid (nt “vaatamata määrusele, see ei näe nii ette”). Kombineerib faktipõhiseid argumente emotsionaalse hinnangu ja tähelepanu ärgitavate väidetega. Tekst on vormiliselt valmis ja teravalt arutlev, kuid lõdvalt narratiivse alusiga.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Korduvalt samal päeval toimunud kõned, nähtav aktiivne osalemine arutelul ja fraktsiooni esindus. Viitab koostööaruteludele nii komisjonides kui riigivalitsuse suunistele ning rõhutab püsivat aktiivsust krüptoturu teemal ja eelnõu edasise saatuse küsimustes.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline vastuvõetamatuse ja vastupidamise positsioon: eelnõu on liigkasvatavalt karm ning turu sulgemist soosiv; rõhutab, et Euroopa Liidu määrus ei nõua selliseid nõudeid ning valitsus viib ellu poliitilist otsust turgu minimaalse mänguvõimalusega viia. Tugev, üldine vastuseis ja ettepanek eelnõu tagasi lükata.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Otsekohene opositsioon, kuid puuduvad selged viited laiapõhjalisele koostööle teiste parteidega. Mainitakse Keskfraktsiooni kui üksus, mis esitab ettepaneku eelnõu tagasi lükata; ei näidata konkreetset sidet teiste fraktsioonide või huvigruppidega.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasemel keskenduv diskussioon Eesti krüptoturu regulatsioonidele; rõhutatakse mõju Eesti turule ja investeeringutele; ei viidata konkreetsetele piirkondadele või regioonidele Eestis.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusliku mõju kriitiline hindamine: kinnitab, et liigsed ja karmid nõuded võivad viia investeeringute liikumiseni välja riigist ning koguda ressursse ümber. Kritiseerib, et eelnõu ning üleminek võivad suurendada bürokraatiat ja kulusid ning kahandada ettevõtlust, eriti väikeste ja kesksete opereerijate jaoks. Toob esile vajaduse tasakaalustada investeeringukaitse ja regulatiivne turvalisus EU raamiga.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data. Sobivat sotsiaalset discurssi (abortion, LGBTQ+, immigration, guns, education) esitatud puudub.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on eelnõu tagasi lükkamine või põhjalik muutmine; tähelepanu suunatud õiguslikule üleminekule ja määrusega kooskõlla viimisele, kuid samal ajal kriitika, et ministeeriumi seletused ei vasta ootustele. Esineja rõhutab, et tegemist on tervikliku, kuid liigselt karmiks muutunud järelevalvega ning toob välja vastuväited üleminekukahe ja nihet FI-le üle Rahapesu Andmebüroost.

4 Analüüsitud kõnesid