Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Arupärimine õpetajatele antud palgakasvu lubaduste kohta (nr 580)

2024-04-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Peamine poliitiline suund on õpetajate palga tõstmine ja koalitsiooni lubaduste täitmata jätmise kriitika. Esindaja on tugeva opositsiooni tooniga ning süüdistab valitsust lubaduste murdmises ja ressursi raiskuses, samas rõhutab riigi kui palgafondi vastutust kohalikele omavalitsustele nimetatud küsimuses. Juhtpositsioon on poliitika- ja tulemustepõhine, mitte pelgalt personaalsed vaidlused.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi palgafondi struktuurist ja rahastamisvoogudest, viidates arvukatele detailidele (17 euro, 120% Eesti keskmisest, 2418 euro aastane keskmine Tallinnas, 133% Eesti keskmisest). Kasutab arupärimisi ja mainib järelevalvemenetlust, mis rõhutab tehnilist rahastamise mõistmist ja protseduuride tundmist.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rohkelt emotsionaalse ja kriitilise tooniga, kasutab stiili „otsuseni jõudmine“ ning süüdistuskõnelust; õppetugevad retoorilised vahendid nagu meemiline viide „Ootus versus reaalsus“ ja küsimused, mis kutsuvad tähelepanu kriitilisele hindamisele. Loomustab tugeva argumentatsiooni, kuid lahja empaatia ja vahendeid otsiv faktide toel.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Parlamentaarset aktiivsust iseloomustab viide eelnevale nädalale ja neli kuud kestnud arutustele ning arupärimistele; moodustab pideva teemaringi õpetajate palga üle ning rõhutab regulaarsust ja järjestikku toimuvat kriitikat valitsuse kohta. Ilmneb suund pidevalt sama teema esile tõstmisega parlamendis.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Selgelt opositsiooniline; süüdistab valitsust ja koalitsiooni lubaduste mittetäitmises ning nõuab vastuseid ja järgmisi samme. Kõne rõhutab, et kriisi lahendusi ei leita ning süüdlased otsitakse valitsuse ja kohalike omavalitsuste tasandil, kuid ise ei tee mingeid leevendusettepanekuid konkreetsete alternatiivide osas.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tunnistab koalitsioon- ja opositsioonilises mõttes osalemist aruteludes (koalitsioonide ja opositsiooni vahelised vahendid, arutelu haridustöötajate liiduga), kuid kriitika taustal näitab, et koostöö tulemuseks on puudulikud lahendused. Eeldab vastutust ja järgmist sammud, kuid jääb üldiseks jaoks ei ole konkreetset kompromissipakkumist esile toodud.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, kuid näidatakse selget tähelepanu kohalikele omavalitsustele ning Tallinna rolli ja palgakäitumist; Tallinn tuuakse konkreetse näitena palgakohustuste ja lisatasude rakendamisest. Sageli viidatakse kohalike omavalitsuste rahastusele ja selle mõjule õpetajate palkadele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik käsitlus keskendub palgafondi rahastamise jagunemisele: riik vs kohalikud omavalitsused. Toetatakse õpetajate palga suurendamist, kuid rõhutatakse sihtotstarbelist kasutamist ja vastutust; kriitiline suhtumine ressursi raiskamisse aruteludes ning nõutakse raha tagasi nõudmist, kui sihtotstarvet ei täideta. 120% Eesti keskmisest lubadusest ja 17 euro suurusest lisakulust kasutatakse näidetena rahastamisküsimuste selgitamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhieesmärk on haridus ja õpetajate heaolu kui sotsiaalse heaolu ja hariduskvaliteedi peamised näitajad; spetsiifilisemad sotsiaalseid küsimusi puudutavad teemad puuduvad, kuid rõhutatakse, et haridus on oluline sotsiaalne küsimus ning riigi ja kohalike rollid selles jagunevad.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on seadusandlikul tasandil õpetajate palga taseme seadusjärgsel suurendamisel ja palgafondi rahastamisel; viidatakse eelnõule, mis tooks 17 euro suuruse palgakasvu, ning rõhutatakse järelevalvemenetluste ja järgmiste sammude vajadust. Kirjeldatakse lubaduste täitmise jälgimist ning kohalikku ning riiklikku rahastust puudutavate küsimuste seadusandlikku konteksti.

2 Analüüsitud kõnesid