Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda automaksu kehtestamisest ja võtta Riigikogu menetlusest tagasi mootorsõidukimaksu eelnõu" eelnõu (374 OE) esimene lugemine

2024-04-02

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Keskerakond on tugevalt vastu mootorsõidukimaksule ja nõuab eelnõu tagasi võtmist, sest selle rakendamine oleks vastuvõetamult vastuolus nii Euroopa Liidu õigusaktidega kui ka Eesti põhiseadusega. Positsioon on selgelt opositsiooniline maksupakkumise suhtes ja heidab valitsusele ette, et riskeeritakse riigi finantsilise kahjujuhtumiga ning suurte intresside tasumisega. Ühtlasi rõhutatakse, et üksnes õiguskindlus ja põhiväärtuste kaitse on kaalutluste keskmes; plaanitakse ka presidendiga kontakte, et eelnõu ei saaks jõustuda kui põhiseadus- või Liidu õigusega vastuolus.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja toob esile õiguslikku analüüsi fraktsiooni tellimise ja viite EU õigusele ning põhiseadusele (§28), kasutades neid kui peamisi argumente. Märgitakse potentsiaalset kahju hüvitamise ja suurenevaid intresse (kuni 21,9% aastas) ning riigi lisakulusid, mis kaasneksid maksutõusuga. Argumendid tuginevad õiguskantsleri kriitikale ning tähelepanule, et eelnõu ei anna piisavaid erisusi lasterikastele peredele või puuetega inimestele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on ärevil, otseselt kriitiline ja emotsionaalselt laaditud, kasutades tugevaid eetilisi ja õiguslikke argumente. Tekst segab analüütilist selgitust ja narratiivseid näiteid (lasterikkad pered, puuetega inimesed, spordialane ajalugu). Tõstab esile vajaduse eelnõu tagasi võtmisele ning viitab kindlale kavatsusele pöörduda presidendi poole.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Pole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kapitalne opposition maksupoliitikale: eelnõu vastu, soovitakse eelnõu tagasi võtta ning rõhutatakse õigusriigi ja põhiseaduse rikkumise ohtu. Intensiivne kriitika on suunatud valitsuse maksupoliitikale ja eelnõu sisule; sammuks peetakse eelnõu peatamist ja vastava ametkonna kontrollimist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Pole piisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riiklikul tasandil fookus, kuid eraldi tõstetakse esile maapiirkondade olukorda ja tasuta ühistranspordi kaotamise võimalikke tagajärgi – regionaalne tähelepanu on suunatud maa- ja maapiirkondade virrvarrile.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Maksupoliitikale suhtutakse kriitiliselt: automaksu ei tohiks kehtestada ning eelnõu toob kaasa riigi potential kahju ja lisakulud, sealhulgas suurenenud maksutulu kompenseerimist vajavad olulised rahastusalad. Väidetavalt autobuum istub ümber, kui teedesse investeerimine ja ühistranspordi pakkumine kannatab; alternatiiviks nähakse riigi olemasolevate toetuste või teenuste muutumist, sealhulgas maapiirkondade ühistranspordi kadumist.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutatakse haavatavate rühmade (lasterikaste perede, puuetega inimeste) kaitset; väidetakse, et eelnõu ei paku neile erisusi ja rikub põhiõigusi; rõhutatakse sotsiaalset ebavõrdsust ja vajadust otsida kiiremaid toetusmeetmeid ning õiguspäraseid lahendusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub esimese lugemise otsusele ja eelnõu tagasi võtmise vajadusele (374 OE). Esineja teavitab, et planeeritud menetlus peaks lõpetama ja riik peaks eelnõu tagasi võtma; plaanitakse pöörduda presidendi poole, et mitte kuulutada välja põhiseadus- või Liiduõigusega vastuolus olevat mootorsõidukimaksu.

1 Analüüsitud kõnesid