Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Valitsuse otsused

2024-03-06

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Automaksu vastane positsioon on keskse tähtsusega ning sõnastatakse kui õiguslikult ja sotsiaalselt ebaõiglane. Rõhutatakse, et maks kahjustab eriti nõrgemaid rühmi ja võib olla vastuolus Euroopa Liidu õigusiga. Esitatakse alternatiivina liigkasumi maks pankadele ning rõhutatakse, et muudatusettepanekud on sisulised ning eesmärk pidurdada eelnõu menetlust. Framing on tugevalt poliitikapõhine ja väärtuspõhine, sealjuures rõhutatakse mõjude hindamise puudulikkust ning õiglust.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Viitab kainelt maksumõjude ulatusele, märkides, et mootorsõidukimaksu mõju on nii laiaulatuslik, et isegi Rahandusministeerium ei jõudnud kõiki valdkondi katta. Rõhutab auto- ja motosporti puudutavate teemade tehnilist ning infrastruktuurset konteksti ning toob esile sportlaste ja harrastajate olukorra muutumist suurenenud maksude taustal. Kasutab viiteid Seletuskirjale ja infotundidele, ning toob välja finants- ja majanduslikke argumente autoomanike koormuse kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kohene ja combatiivne toon, kasutab küsimusi ning kriitilisi väiteid peaministri suunas. Balansseerib emotsionaalse apelatsiooni (õiglus, moraal) ja faktipõhise arutlusega (viidatud andmed, Rahandusministeeriumi hindamised). Teksti seejärel iseloomustaks kui vormilt päriv ja demokraatlikult pretensioonikas, sisu tugevalt argumenteeritud ning keskendub probleemide esile tõstmisele ja vastuseisu rõhutamisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kolm kõnet samal päeval (2024-03-06) keskenduvad automaksule ja seotud maksumõjudele. Aktiivne infotundide ja küsimustele vastamise kontekstis; viitab infotundide küsimuste menetlusele ning rõhutab pidevat osalust maksualades. Toob välja, et see on jätkuv teema ning esindab järjepidevat kohalolu avalikus debatis.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline vastane hoi—valitsuse automaksule; kriitik on poliitiline ja kiiresti suunatud poliitikale, süüdistab eelnõu poliitika ning väidab, et tegemist on ebaõiglusega ja mõjuvatel rühmadel. Kritiseerib ka valitsuse julgeoleku- ja infrastruktuuripõhisust, näidates, et maksurahaga kaasnevad raskused ja puudulikud analüüsid. Intensiivne rünnak poliitiliste otsuste ning juhtimise vastu; kompromissivõimalused on artikullis esile toodud ainult alternatiivsete maksude vormidena (nt liigkasumi maks).

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks alternatiivsete lahenduste osas (liigkasumi maks) ja mitmes punktis rõhutatakse, et on jagatud nägemusi, mida valitsus võiks kaasata. Samas on tuntav kriitiline lähenemine ja muudatusettepanekute kaudu tegevus, mille eesmärk on pidurdada eelnõu menetlust. Vähemalt ühel korral märgitakse üles, et on koostöövalmis pakkuma alternativaid, näidates otsest kokkukuuluvust ja osalemist parlamendi töös.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhutab regionaalseid mõjusid: maapiirkondade elanikkond ja nende ligipääs teenustele, ning Tallinnas toimuvad varasemad väited (nt tasuta ühistranspordi mõju). Kinnitab, et automaksu mõju on võrreldes regioonide vahel erinev ning rõhutab maapiirkondade inimeste liikumis- ja teenindusprobleeme. Seega on keskne tähelepanu regionaalsed eripärad ja võrdelised mõjud.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult keskendutakse maksukava koormuse ja mõjude hindamise kriitikale: automaksu mõju koormab ebaõiglaselt, suurendab üldist kulukorraldust auto-omanikele; rõhutatakse, et käibemaks, aktsiis ja muud maksud on juba tõusnud. Pakutakse alternatiivi – liigkasumi maks pankadele – kui rahalist tasakaalu hoidev mehhanism. Seisukohtade tonaalsus on vastuvõtlikult kriitiline kõigi maksudega seotud kulude suhtes, samas otsitakse majanduslikke kompenseerivaid lahendusi (skaala jaotusion).

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalsetele mõjudele, rõhutades, et kavandatav automaks lööb eelkõige vähekindlustatud peresid, pensionäre, paljulapselisi perekondi ja maapiirkonna elanikke. Rõhutatakse transporti puudujääke ja maksurahade mõju inimeste igapäevaelule ning vajadust säilitada ligipääsetavus ja kasvav taristu. Autospordi ja harrastuste säilitamine on samuti sotsiaalne teema, kuna riigi panus spordile on olnud minimaalne ning maksustamisega võivad spordiga tegelevad isikud kannatada.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhirõhk eelnõu menetluse pidurdamisele ja muudatusettepanekutele; mainitakse Keskerakonna üle 300 muudatusettepanekut ning soovitust arutada lähemaid muudatusi. Rõhutatakse alternatiivseid maksusüsteeme (liigkasumi maks) ja võimalikke maksuvabastusi spordivõistlusteks kasutatavatele sõidukitele ning arutletakse infotundide protseduuriliste küsimuste üle. Antakse märku püsivast parlamentaarse töö osas ja valdkondlike prioriteetide määratlemisest.

3 Analüüsitud kõnesid