Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Arupärimine maksupaketi terviklike mõjude kohta (nr 443)

2024-01-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Põhiline positsioon keskendub hariduse rahastamise piisavusele ja vastutuse jaotumisele. Ta on kriitiline riigi väitega, et õpetajate palga tõus on omavalitsuste süü, ning rõhutab, et riik peab eraldama haridusele piisavalt raha ja vältima vastutuse veeretamist kohalikele omavalitsustele. Ta soodustab koostöö- ja kaasava lähenemisega lahendusi ning soovib ühise laua taga arutleda omavalitsustega, mitte keskset vastutust nihutada edasi. Ei näita kindlat tuge maksupaketi mõjude suhtes, kuid rõhutab riigi finantsilise rolli olulisust hariduses.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Hariduse rahastamine ja omavalitsuste roll riigieelarves on tema peamised teemad; tõstab välja “riigi eraldatud raha” ja täiendavate vahendite vajaduse. Mainib, et raha eraldamine ja palga tõus on seotud keerukate valikutega ning kohalikud peavad leidma täiendavaid vahendeid, kui riik ei eralda piisavalt. Näitab pidevat tähelepanu koolieelarve struktuuridele ja vastutuse jaotusele riigi ja omavalitsuste vahel.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on vormiline ja argumenteeriv, koos kasutatud küsimustega, mis suunavad tähelepanu vastutuse ja rahastuse teemadele. Toon on kriitiline, kuid mitte vägivaldselt vaenulik; rõhuasetus on faktidel ja põhjendustel ning esitatakse eeldused läbi küsimuste. Kasutatakse otseseid tähelepanu keskmes olevaid väiteid ning viiteid varasematele arupärimistele, mis annab struktureeritud, juriidilis-poliitilise stiili.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tekst viitab jätkavale arupärimisele ning jätkuvale läbirääkimisele mööda seost eelmise arupärimisega; mainitakse plaani istuda ühise laua taha omavalitsustega, mitte üksnes ministeriga. Kuna on teatav viide varasemale arupärimisele nr 443, viitab jätkuvale, regulaarselt esitatavale parlamentaarsele aktiivsusele haridus- ja rahastusteemadel. Piiratud teave kogu karjäärisuutuse kohta, kuid näitab uuesti ja uuesti pöördumist samade teemade juurde.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib keskvalitsuse narratiivi, et õpetajate palga tõus oleks omavalitsuste süü; rõhutab, et riik peab piisavalt raha eraldama ja ei soovi vastutust delegeerida kohalikele omavalitsustele. Võrdleb riigi ja omavalitsuste rolli ning rõhutab, et vastutus ei tohi jääda omavalitsustele üleliigsetel tasanditel. Kaitseb õpetajate palga tõusu ja hariduse rahastuse vajadust ning on kriitiline kesksete vastutuste jaotamise suhtes, kui see tooks lisakoormuse omavalitsustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut koostööks kohalike omavalitsustega; soovib ühise laua taha istumist ning vältida vastutuse üleminekut omavalitsustele ainuüksi. Kaasav ja koostööpõhine lähenemine on tema kommunikatsioonis keskne ning rõhutab vajadust partnerluse ja dialoogi järele hariduse ja rahastuse küsimustes.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on kohalike omavalitsuste ja riigi rahastussuhetel ning hariduse rahastamisel. Ei esine konkreetseid piirkondlikke või piirkondadega seotud eripära, kuid rõhutab omavalitsuste rolli ja kohalikku konteksti rahastuse otsuste tegemisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult rõhutab ta riigi rolli hariduse rahastuses ja paindliku, mitte ainult kohaliku tasandi kohustuste suurendamist. On kriitiline maksupaketi mõju kohta ning rõhutab vajadust vältida rahastuse optimeerimist omavalitsuste arvelt. Toetab suuremat keskset rahastust haridusele ja koostööga seotud lahendusi, mis vähendavad lokaalsete omavalitsuste koormust.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus ja õpetajate palga tõus on peamised sotsiaalsed teemad; rõhutab töötingimuste ja haridussüsteemi rahastuse olulisust. Kõnekäitumises on keskendutud sotsiaalse õiglustunde ja hariduse kättesaadavuse tagamisele, ning riigi võimekuse suurendamisele hariduses äärmiste ebavõrdsuste vähendamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Rõhutab arupärimiste ja parlamentaarsete suhete kui tööriistu maksuketi ja hariduse rahastuse küsimuste käsitlemisel; mainitud on arupärimine nr 443 ja soov koostööks omavalitsustega. Kuigi konkreetseid seadusandlikke meetmeid ei ole nimetatud, viitab ta vajadusele riigi ja omavalitsuste koostööl põhinevale rahastusele ja vastutuse selgemale jaotusele.

1 Analüüsitud kõnesid