Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Arupärimine maakoolide sulgemise kohta (nr 406)

2024-01-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Ta rõhutab riigi rolli õpetajate palga tõusu rahastamisel ja hariduse tagamisel. Ta märgib, et väiksematel omavalitsustel on palga tõusudega raskem toime tulla ning rõhutab, et see on riigi ülesanne. Ta väljendab muret tuleva streigi ees ja kutsub jätkama ühiselt läbirääkimisi, et olukorda lahendada.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi õpetajate puudusest, omavalitsuste rahastuse erinevustest ja maakoolide sulgemise riskidest. Viitab, et palgatõus on riigi ülesanne ning kasutab terminoloogiat nagu palga tõus, omavalitsused ja riiklik rahastamine. Viitab ka streigi kavatsusele ja haridustöötajate liidu tegevusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Formaalne ja austav toon, suunatud istungi juhatajale ja ministrile. Kasutab küsimuse vormi ning ühendab faktid murega streigi vältimise üle, rõhutades lahenduste leidmise vajadust. Tõstab emotsionaalset efekti, kuid on peamiselt argumentidele keskendunud ja probleemidele lahenduste leidmisele mõeldud.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne viitab hetkel toimivale arutelule ning tulevasele streigile (22. jaanuar). Mainib haridustöötajate liidu pressikonverentsi ja küsib, milliseid samme järgmises etapis võetakse. Esiletõst like rõhk ühislaudadele ja jätkavale läbirääkimistele.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei maini konkreetset parteilist vastast, kuid on kriitiline maakoolide sulgemise lahenduste suhtes ning rõhutab riigi vastutust palga tõusu rahastamisel. Selline positsioon on kriitiline koolide sulgemise mehhanismile ning nõuab riiklikku rahastust, mitte kohalike eelarvede pidevat koormamist. Ta rõhutab vajadust lepinguhaardeliste läbirääkimiste jätkamiseks, mitte vastasseisuks.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab koostöövalmidust ja eelistab jätkata läbirääkimisi. Küsimus „kas istute veel ühiselt läbirääkimiste laua taha“ ilustreerib, et ta soovib partnerluses lahendusi. Rõhutab streigi vältimise jaoks koostöö ja dialoogi olulisust.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt regionaalsele tasandile: väikeste omavalitsuste rahastuse ja õpetajate palga tõusu mõju maakoolidele. Märgib omavalitsuste erinevusi ning seostab regionaalse kontekstiga õppijate ja koolide kestlikkust.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riiklikku rahastust õpetajate palga tõusu jaoks ja märgib, et palgatõusuteema on riigi ülesanne. Viitab omavalitsuste erinevustele ja vajadusele koordineerida eelarve ning arvestada regionaalsete finantsvõimalustega. Oponeerib kohalike kulude neelavale survele, kui see mõjutab koolide jätkusuutlikkust.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookus haridusele ja õpetajate töötingimustele; rõhutab koolide stabiilsust ja hariduse kättesaadavust. Seisab, et haridussüsteemi tugevdamine ja õpetajate palga tagamine on sotsiaalselt olulised küsimused, ning streik kujutab riski õpilaste heaolule.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Rõhutab läbirääkimiste korraldamist ja riikliku rahastuse tagamist kui peamisi prioriteete, kuid ei viita konkreetsetele seadusandlikele algatustele. Keerub küsimusega, mis samme järgmisel korral läbi viiakse, et streik ära hoida ning kuidas riik ja omavalitsused ühiselt toimivad.

1 Analüüsitud kõnesid