Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Konkurentsiseadus

2025-03-12

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Kõige olulisem hoiak on vastandumine sotside plaanile muuta Konkurentsiamet karistusorganiks ja eraldi haldusmenetluseks. Ta rõhutab, et direktiivi ülevõtmisel tuleb kasutada väärteomenetlust ning on selle seisukoha kohta varemgi esitanud ning kaitsnud vastavaid muudatusettepanekuid. Toetab Riigikohtu Olerexi kohtupraktikat ja õiguskantsleri ning karistusõiguse ekspertide seisukohti, mis kinnitavad vajadust säilitada põhiseaduslik raamistik, mitte luua uut “karistusriiki.” See on peamiselt poliitikapõhine ja õiguslikult põhjendatud seisukoht, mitte populistlik või emotsionaalne rünnak.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab tehnilist teadmistepagasit väärteomenetlusest vs haldusmenetlusest ning suurte trahvide teostamise võimalustest. Viitab konkreetsele kohtupraktikale (Olerexi 300 000 € trahv) ja rõhutab õiguskantsleri ning karistusõiguse ekspertide tuge; kasutab terminoloogiat nagu “pretsedent” ja “direktiivi ülevõtt.” Ekspertiisi ilme on tugevalt õiguslik ja argumendid tuginevad seadusandlusele ja kohtuistungitele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Töötleb kõnesid jõuliselt ja kriitiliselt, kasutades erksat hoiatus- ja muret sümptomit (“ohtlik pretsedent”, “Pandora laeka”). Kasutab küsimusi, kordab oma seisukohta ning viitab konkreetsetele õiguslikes faktidele (Riigikohus, õiguskantsler, eksperdid) et tugevdada argumendi usaldusväärsust. Tekstis on alternatiivide ja riskide rõhutamine, säilitades siiski formaalse ja põhiseaduslikkuse tooniga lähenemise.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kaks kõnet on esitatud samal päeval (2025-03-12): üks põhjalik ja pikk, teine lühike küsiv remark. See viitab intensiivsele päevale arutelus, kuid andmed puuduvad pikkema järjepideva avaliku tegevuse kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Väga kriitiline sotside kohta, süüdistab neid soovimises luua “karistusriiki” Konkurentsiameti kaudu. Kritik on põhimõtteline (politiikanäidustus) ja tugeva intensiivsusega; kompromissi või lahenduste otsimist ei rõhutata konkreetselt, rõhk on ohtude ja õigusliku raamistikku ohustavate stsenaariumite esiletõstmisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab mõningast koostöövalmidust: on esitanud ja kaitsnud muudatusettepanekuid; viitab vajadusele arutada Justiitsministeeriumi kavatsusi ning otsib laiemat õigusasutuste ja ekspertide tuge. Ei too esile konkreetseid parteikaaslaste koostööprojekte, kuid rõhutab seadusandliku protsessi kaasamist eksperdite ning õiguskantsleri seisukohtadega.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Nationaalne tasand, keskendub Eesti riiklikule õigussüsteemile ja ministrite tasemel arutlusele. Ei osuta kohalikele või piirkondlikele majandusaladele või regioonidele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusperspektiivis hoiakul suurte trahvide määramist läbi eraldi menetluse vältimist ja pigem väärteomenetluse kasutamist, mis aitab vältida “karistusriiki.” Olerexi kohtulahend ja kriitika suurtest trahvidest illustreerivad tema muret ettevõtluskeskkonna negatiivse mõju üle. Rõhutab, et õiguslikult korrektne raam muudab ettevõtted paremini valmis.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Pole dostupseid andmeid sotsiaalsete küsimuste (aborte, LGBT teemasid, sisserändet, relvad jne.) kohta selles ettelugemises. Not enough data.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhiväärtus on Konkurentsiseaduse ülevõtt ja selle rakendamine väärteomenetluse kaudu; on esitanud ja kaitsnud muudatusettepanekuid ning rõhutab vajadust vältida eraldi karistusmenetlust. Julgustab arutelu Justiitsministeeriumi ja teiste asutustega ning viitab Riigikohtu praktikale, et direktiiv saaks edaspidi rakendada.

2 Analüüsitud kõnesid