Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Valitsuse otsused
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Valitsuse praeguse poliitika kriitiline ja opositsiooniline seisukoht. Tõstab esile riikliku omandivormi ja erastamise kaootilise käitumise ning rõhutab maksumaksja kahjusid ning korruptsiooniohu suuremat tähelepanu. Esindab konkurentsi ja läbipaistvuse positsiooni; pole selgelt esitatud alternatiivset, konkreetset pakutavat programmi, kuid sunnib teemat avalikkuse ette ning nõuab vastuseid ja järelevalvet.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab tugevat huvi ja teadmisi riigieelarve, riigi omandisektori juhtimise ning korruptsiooni- ja siseinfo küsimustes. Viitab numbrilistele andmetele (nt 68 miljonit eurot, 254 000 ja 243 000 eurot, 200 miljonit eurot miinuses) ning mainib erikomisjoni, Keskkriminaalpolitseid ja Riigikontrolli kui allikaid ning järelevalvekanaleid.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Käitumiselt combatiivne ja emotsionaalne ning samal ajal numbrilist argumentatsiooni kasutav. Kõneleb otse, esitab küsimusi ja süüdistusi, rõhutab tegevuste kahjulikkust ning kasutab näiteid ja andmeid, et suurendada mõju ning kutsuda vastutust esile.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Näitab tugevat osalust rahastuse ja valitsemise järelevalves: viitab aprillikuisele korruptsioonivastase erikomisjoni istungile, kutsus kolleege osalema, toob välja uudised ja menetlused Keskkriminaalpolitseis ning Riigikontrolli tähelepanekud. Esile tõstetud on regulaarne parlamentaarne järelvalve ning ootused vastustele ministeridelt.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhivastuvõtt on vastu valitsuse otsuste ja nende läbipaistmatuse ning korruptsioonipaanide ohte käsitlevale suhtumisele. Esile tõstab erastamise tagasitoomise ohtu ning kutsub üles suurendama järelevalvet ja vastutust. Tugev opositsioon, kuid konkreetset alternatiivset poliitikaplaani ei esita.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Vähemalt üritab kaasata kolleege, näiteks kutsudes rahandusministrit erikomisjoni istungile, kuid kogeb vastupanu (minister keeldus). Tekib mulje, et koostöö on olemasolevates tulemusprogrammi meetodites piiratud ja kompromissid on keerulised; sammude näited viitavad valmidusele teha koostööd, kuid puudub selge, järkjärguline koostoime näide.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Üldleviimine ja stiil on rahvuslikul tasandil; konkreetsed piirkondlikud või piirkondadega seotud teemad puuduvad. Keskendub riigi omandisektori ja riigiasutuste juhtimise küsimustele laiemalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kriitiline majanduspoliitika suhtes, rõhutab maksumaksja kahjusid, kulutuste ja protseduuride läbipaistvust. Kritiseerib kuluõhtusid, meeskonnaüritusi ja tulemustasusid, nendib riigiomanike ja riigieelarve riskisid. Toetab suuremat järelevalvet ja vältimatuid kulude vähendusi ning kontrolli riskide üle.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Seisab inimeste rahalise ja meditsiinilise heaolu nimel, rõhutab tervishoiu rahastamise kriisi ning riigikassa puudujääki. Kriitika suunatud raskustele, mis võivad piirata vähihaigete laste ravi ja annetuste ning üldiste teenuste kättesaadavust; toob esile suurkulutuste ohud sotsiaalsetele eesmärkidele.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus parlamendi järelevalva- ja kontrollimehhanismidele: korruptsioonivastase erikomisjoni, Riigikontrolli ning rahandusministeeriumi rolli ja läbipaistvust käsitlevatele küsimustele. Ei esita konkreetseid seadusandlikke eelnõusid, kuid rõhutab vajadust järelevalve ja aruandluse suurendamiseks ning probleemide uurimiseks.
2 Analüüsitud kõnesid