Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (492 OE) esimene lugemine
2024-11-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Esimeses kõnes puudub selge otsene toetus või vastuväide eelnõule; rõhutatakse Läti ideede võrdlemist ja eelnõu potentsiaalse paremuselt võrreldes nende ettepanekutega. Teises kõnes on rõhutatud pangamaksu kui rahastamismoodi ning väljendatakse arvamust, et see on õige suund; samas on näha valmisolek arutada alternatiive, kui koalitsioon ei toeta eelnõu, mis viitab konstruktiivsele ja kompromissile avatud positsioonile. Üldiselt paistab rõhk majanduspoliitilisel eesmärgil (hinnad ja sissetulekute katmine) ning väikekatse- ja tulemuspõhine lähenemine, mitte tugeva kindlalt määratletud positsiooni kuitahes eelnõu suhtes.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõne viitab teabele Läti hinnapoliitikast (igapäevase juurdehindluse lagi, hindade digitaalne võrdlus, hävitamise keelu ja allahindluste piiramine) ning näitab arutluskäiku nende meetmete üle. Samuti kasutatakse mõisteid katteallikad ja pangamaks kui rahastamismoodust, mis illustreerib teadmisi eelnõu rahastamisinstrumentidest. Otsesed tehnilised numbrid puuduvad, kuid näidatakse teemade spetsiifilist raami ja puudutatakse hinnakujunduse ning maksurahastamise valdkondi.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Esimene kõne on küsiv ja dialoogile kutsuv, kasutades kõnekäike ning võrdlusi teiste riikide ideedega; toon on analüütiline ja avatud. Teine kõne on entusiastlik ning normatiivne, rõhutades õiget suunda (pangamaks) ja valmisolekut kompromissideks, ent ei välista diskussiooni. Mõlemad tekstid kasutavad otseseid pöördumisi ja empaatiliselt seotud, kuid vähemem detailirohkelt faktidel põhinevat argumentatsiooni.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kaks kõnet toimusid sama päeva (2024-11-07) ühe ajalise lõigu jooksul; viitavad varasemale uudisele Läti teemadel; puuduvad viited reisimisele või muudele pikematele eelnevale või järgnevale sündmustele. Kõne on tugevalt seotud ühe konkreetse eelnõu arutelu esimese lugemisega.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Väidetud vastasseis ei ole otseselt põimunud konkreetsete vastastega; esimeses kõnes hinnatakse Läti ideid ja esitatakse küsimusi, miks eelnõu oleks parem, mis näitab kriitilist, kuid mitte personaliseeritud vastuväidet. Teises kõnes märgitakse, et koalitsioon võib eelnõu mitte toetada, ning viiakse sisse alternatiivide küsimus, mis viitab valmisolekule kriitiliselt kuid konstruktiivselt suhtuda; puuduvad nimed vastasrühmadena.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö ja kompromissi taotlus ilmneb: esimene kõne kutsub arutelule ja võrdluste vastuolu kaasvaenlastega; teine kõne näitab valmisolekut arutada katteallikate ja alternatiivide üle ning mainib Keskerakonna lähenemist, viidates läbikäimisele koalitsiooniga. Üldiselt on tonis koostöövalmis ja dialoogile suunatud.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamiselt rahvusvaheline/regional kontekst: esimese kõne viitab Läti meetmetele toiduhinnade reguleerimiseks, kuid endapoolne arutelu on Eesti kontekstis; ei ole konkreetset lokaalset piirkonda või piirkondlikke tööstusharusid eraldi esile tõstetud.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitikas rõhutatakse hinnareguleerimise ideede võrdlust ja maksurahastamist; eelnõu puhul mainitakse toiduainete käibemaksu langetust (5%) kui eesmärk hinnataseme mõjutamiseks ning eelnõu rahastamiseks pakutakse pangamaksu kui sobivat allikat; samuti on rõhutatud abi vajavate inimeste toetamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõned toovad esile sotsiaalse haarde teema: mainitakse "vähem kindlustatud inimesed" ning vajadust nende toetamise järele raskel ajal; tähelepanu suunatakse sotsiaalse tõrjutuse leevendamisele läbi rahastamise ja hinnapoliitika.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub eelnõu esimesele lugemisele; arutelu rahastamise mehhanismide üle (katteallikad) ning alternatiivide olemasolu koalitsiooni võimaliku vastuhanke korral; rõhutatakse rahastamisinstrumentide ja ahistavate meetmete hindamise olulisust.
2 Analüüsitud kõnesid