Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

2024-10-14

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Väljendatud seisukoht on tugevalt vastupidav eelnõule 505 SE esimesel lugemisel; keskfraktsiooni esindaja rõhutab, et haridusnõude muutmine on ebaõiglane ning loob ohtliku pretsedendi poliitilise kandidaadi põhjal seaduste kohandamiseks. Tugineb põhimõtetele ja põhiseaduslikkusele ning nõuab arutelu ja tagasilükkamist esimesel lugemisel. Sidub positsiooni valitsuse seaduse muutmise asemel meritikontrolli ja riigisekretäri sõltumatuse säilitamisega.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab teadmisi riigisekretäri rollist: osalemine valitsuse istungitel, põhiseaduslikkuse analüüs, allkirja kinnituse kontroll ning küsimus, kuidas haridust nõude muutmine mõjutab neid ülesandeid. Viitab ka pikaajalisel ajaloos kehtinud nõuetele ja „kobareelnõu“ menetlemise mehhanismile.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab combative ja diagnoosi hoiakut ning palju retoorilisi küsimusi; kriitiline, emotsionaalne ja mahukalt põhjendav. Tihedalt keskendub protseduurilistele ja väärtuspõhistele argumentidele, pöörates tähelepanu usaldusväärsusele ja patroonide vältimisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esines Riigikogus 14.10.2024 mitmes kõnes samal teemal, paludes aega ja rõhutades, et tegemist on ühe inimese tarbeks seaduse muutmisega; näitas püsivalt aktiivset osalust ja fraktsioonilise seisukoha kätkemist sõnumites (nt ettepanek eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata).

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniline; tugev vastuhakk eelnõule ja selle menetluslikule vormile; rõhutab, et ei toeta haridusnõude muutmist ning peab ettepaneku halva pretsedendina, mis politiseerib tippametnike positsioone. Nootib konkreetse huvi mõju ja korrapidusena nimetab onupojapoliitikat.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esindab Keskerakonna fraktsiooni ja tegutseb kui fraktsiooni suunitlusega vastane; konkreetsetes kõnedes koostöövõimalusi teiste fraktsioonidega ei mainita; rõhutab siiski kollektiivset pöördumist esimesel lugemisel tagasi lükata.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Riigi- ja riigikantselei ning Riigikogu tasandile keskenduv elluviimine; ei tuu riigipiire või piirkondlikke märke, seos keskusega vallanduvate seaduste ja riigiregistreeringute kontrolliga.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pole piisavalt andmeid; majanduslike küsimuste (maksud, kulutused, reguleerimine) otseseid seisukohti ei tuu esile.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Seisukohad puudutavad avalikku teenistust, korruptsiooni ja nepotismi probleemi; rõhutab, et tippametnike sõltumatus ja avaliku teenistuse puhtus on kriitilise tähtsusega ning onupoja-/poliitiline lõimumine on vastuväide. Tugevdatud viitega 54% küsitlusel toob esile usaldusväärsuse küsimused.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on 505 SE esimese lugemise vastuvõtmine või tagasilükkamine ning haridusnõude muutmise vastuhakk; rõhutab, et põhieesmärk on kaitsta riigisekretäri rolli sõltumatust ja hoida seaduste põhiseaduspärasust, ning kutsub eelnõu tagasi lükama.

4 Analüüsitud kõnesid