Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

2024-06-03

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Opositsiooniline seisukoht Riisalo suhtes: ministri majanduspoliitika ja selle tulemuslikkus on kriitika keskmes ning ametist vabastamist nähakse kui lahendust. Esitatakse, et majanduslik olukord on halvimas seisus aastate jooksul, ning nõutakse koalitsioonilt uut ministrit, kes suudaks kriisid lahendada. Üldine toon on policy- ja vastutusoskuste hindamine, mitte valitsuse uuendamine pelgalt isikuna.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Rõhutatakse majanduspoliitika ja majandustulemustega seotud mõjusid: majanduslangus, inflatsioon, ekspordi langus ja IMF-prognooside viide; samuti digitaalse valdkonna juhtimise ja andmekaitse teemad (Apotheka andmelekked, mRiik, personaalse riigi arendamine). Esitatakse konkreetsete süüdistuste kontekstis tehnilisemad viited (andmed, kulud, projektide jätkamine/katkestamine).

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhk dramatiseeritud, kohene ja vahetu stiil: urpev, süüdistav ja emotsionaalselt laaditud toon; kasutab arve ja näiteid (800 000 euro kahju, kährud kulutused lendudele, tööjõu ja sotsiaalse turvalisuse mure). Kombinatsioon faktipõhisest argumendist ja süüdistustest ning tähelepanu äratamiseks puäntlike väljapakutud lahendustega.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne ja olulisel määral päevakajaline osalemine: kolm kõnet samal päeval (2024-06-03), viitavad varasematele pöördumistele ( kolm nädalat tagasi esitatud umbusaldus), rõhutatakse Riigikogu juhatuse reageerimata jätmise ning umbusaldusmenetluse kiirendamise vajadust. Mainitud on meetmete ja arutelude pidev kulg ning poliitiline kampaania kontekst.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Primaarne vastaseks on majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo ning valitsuse majanduspoliitika üldine suund; kriitika on kriitiline ja kõikehõlmav: alates eelarve ja kulude kärkimisest kuni maksudeni ning digitaalse majanduse haldamise puudulikkus. Intensiivne isiklik ja poliitiline rünnak, kuid rõhutatakse vajadust vastutuse ja muutuste järele; kompromissi kui võimalust näidatakse, kuid peamiselt on positsioon lõplik ja muutuste vajadust rõhutatakse.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koalitsioonipartnerite ja opositsiooni ühisvara näitab: mainitakse Keskerakonda ja EKRE-t umbusaldusavalduse esitamisel; rõhutatakse läbipaistvuse ja aususe vajadust ning koostöövõimetuse suhtes suunatud kriitikat, kuid samas on märgitud valmisolek määrata uus minister koalitsiooni poolt. Koalitsioonisuhete puhul on rõhk erinevate erakondade ühiseks tegutsemiseks kriisi lahendamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Pole selgelt keskendutud konkreetsetele regioonidele või piirkondlikele teemadele; kogu arutelu on keskendunud riigile ja riigi majandus- ning digitaalse arengu poliitikale. Piiratud vihjed piirkondlikele eripäradele või lokaalsetele projektidele.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduspoliitikas kriitiline hinnang: vastu kärpimistele ja maksude suurendamisele enne mõjuanalüüsi; rõhutatakse majanduse languse ja inflatsiooni süvenemist ning eksportide vähenemist. Toob välja, et valitsuse hinnatõus ja eelarve ebaefektiivne kavandamine ohustavad ettevõtluskeskkonda; rõhutab vajadust majandusteaduslikul lähenemisel ja läbipaistvusel põhinevat poliitikat.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed probleemid keskenduvad tööturu ja sotsiaalsete garantiide kaitsele: töötutoetuse kaotamine ning selle mõju tuhandetele inimestele ja töötukassale; viitab sotsiaalsete garantiide laiendamise Euroopa Liidu direktiivide teemadele ning nende torpedeerimise seosele sponsorlusega. Tõstatab vaesusriski ja töö leidmise raskusi ning üldist mõju inimeste toimetulekule.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhieesmärk on umbusaldusmenetlus ja ministri ametikoha muutus, mitte konkreetsete seaduste või kavade esitlemine; tähelepanu keskmes on poliitiline järelevalve, omaniku ja ministri vastutuse tagamine ning kriiside lahendamiseks sobiva ministri nimetamine. Ei tuuakse esile konkreetseid seadusandlikke algatusi või üksikasjalikke menetlusi muudes valdkondades.

3 Analüüsitud kõnesid