Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele taastada noorte koolispordi toetus" eelnõu (405 OE) esimene lugemine
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Toetab noorte koolispordi toetuspaketi taastamist ja on kriitiline Kultuuriministeeriumi rahastuse ümberjaotuse suhtes; rõhutab keskse koolispordi liidu rolli ja efektiivset koordineerimist üle Eesti. Ta on eelarveosakonna põhjalikkuse poolehoidja ning soovib leida lisavahendeid (nt rikaste tulumaksu reformist) eelarvesse katteks. Jagab seisukohti, et tänane plaan on poliitiliselt ja halduslikult ebaotsuslik ning vajab Riigi tugeva, ühtse rahastamisstruktuuri.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Omab spordieelse ja koolispordi valdkonna teadmisi: mainib täpseid numbreid (311 000 euro aastas koolispordi liidule, üle 26 000 osaleja, 11 000 last 3x3 korvpallis) ja hoolikat koostööd haridus- ja kultuuriministeeriumidega. Põhineb varasematel kogemustel Eesti Koolispordi Liiduga ning teab, kuidas keskne korraldaja toimib üle riigi. Tunnustab liidu kogemust ja maakondadevahelist koordineerimist kui alternatiivi lokaalsetele lahendustele.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleb analüütilises, mõistlikult orienteeritud toonis; kasutab konkreetseid näiteid ja statistikat, esitab küsimusi ning tõstatab mastaapseid võrdlusi (nt olümpiakomitee ja alaliidud). Teksti mosaiiklikult vormitud argumentatsioon seguneb emotsiooniga (mitteliikuvate laste kaasamine, aktiivsete ja passiivsete laste tasakaal).
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Näitab püsivat osalemist samal teemal ühisel arutelul 29.05.2024, rõhudes riigi rahastuse ja koolispordi struktuuri taastamise olulisusele. Viitab varasematele sammudele ja komisjoni protokollidele ning jätkab debatti uue eelnõu kontekstis. Taaskord kordab tähelepanu puudujääkide ja vajadust elavdada koolispordi võistlusi.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika keskendub Kultuuriministeeriumi rahastuse ümberjaotusele ja senise keskse koordineerimise kaotamisele; rõhutab, et maakondadele raha jagamine peab toimuma koostöös keskse struktuuriga. Väited, et senine süsteem töötab hästi ja üleminek uude mudelisse võib põhjustada koostööprobleeme ning vähem ühtlast katvust. Opositsiooni poolt on kaasaegsed ettepanekud olnud pigem paketi kujul kui ühetasandiline eelnõu; tõstatatakse, et praegused muudatused võivad vähendada spordi väljundeid ning suurendada ebavõrdsust.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab tihedat koostööd haridus- ja kultuuriministeeriumiga ning usku keskse koolispordi liidu rolli; kriitiline alternatiivse “alt üles” juhtimise suhtes, rõhutab vajadust ühiste eelarveliste lahenduste leidmiseks. Toob välja, et koostöö peab toimuma läbi kindla koordineerimise ja olemasolevate programmide jätkamise kaudu.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Töötab üle Eesti ulatuses; mainib maakondade koordineerimise väljakutseid ja Tallinna ning kohalike omavalitsuste varasemalt antud lisatoetusi ning nende mõju. Keskendub riigi- ja piirkondadevahelisele tasakaalule ning sellele, kuidas rahastus ja koordineerimine toimima peab maakondlikus kontekstis.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rõhutab, et koolispordi rahastust on vaja säilitada ning otsib katteallikaid; kõneleb otse 311 000 eurost ja potentsiaalsest majanduslikust mõjust. Võimalikust rahastamisallikateks mainib rikaste tulumaksu reformi ning märgib, et muudatused riigieelarves peaksid katma vähemalt 500 miljoni suuruseid vajadusi. Kritiseerib digimaksu ja pangamaksu mitterahastava tulemuse ning rõhutab kulude vähendamise võimalust läbi otsuste läbivaatamise.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookus laste tervise ja liikumise suurendamisel; rõhutab vajadust kaasata mitteaktiivsed lapsed ja pakkuda erinevaid liikumisvorme, mitte ainult võistlusi. Käsitleb isikuandmete piire ja privaatsust, rõhutab võrdsust ja ligipääsetavust üle Eesti. Arutleb, kuidas sportlike tegevuste jätkamine mõjub üldisele heaolule ja kooliharidusele.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Põhirõhk seadusandluse eesmärgil taastada noorte koolispordi toetus ja jätkata nelja- või paketilist lähenemist suhkrumaksule ning võimalikele katteallikatele; toob välja esimese lugemise rolli (405 OE) ja vajaduse koordineerida riigi ja omavalitsuste vahel. Märgib, et tuleb leida tasakaal varasemate programmide jätkamise ja uute rahastusvahendite vahel ning rõhutab mõjuanalüüsi ning eesmärkide saavutamise olulisust.
5 Analüüsitud kõnesid