Istungi profiil: Anti Allas
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-09-15
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt tsentraliseerimisvastane, eriti seoses rahvaraamatukogude seaduse muudatustega, rõhutades selle negatiivset mõju regionaalsele elule ja töökohtadele. Kõneleja nõuab valitsuselt vastutust Nursipalu kohalike ees ning toetab kohalike omavalitsuste töötajate (kultuuritöötajad, õpetajad) palgataseme ja tulubaasi parandamist. Seisukohad on selgelt väärtuspõhised, keskendudes regionaalsele õiglusele ja võrdsusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust kohalike omavalitsuste rahastamise (tulubaasid, Robin Hood 2) ja regionaalpoliitika valdkonnas. Eriti detailne on teadmine rahvaraamatukogude teenindamise korraldusest ja maakondlike keskraamatukogude rollist. Asjatundlikkus on kinnitatud viitega endisele omavalitsusjuhi kogemusele ja teadmisele halduskohtu protsessidest.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on kriitiline, kirglik ja tungiv, eriti regionaalpoliitiliste teemade käsitlemisel, kasutades emotsionaalseid väljendeid ("teeb väga-väga haiget," "väga-väga kurvaks"). Rõhuasetus on nii loogilisel argumentatsioonil (efektiivsuse puudumine) kui ka retoorilistel küsimustel, millega seatakse kahtluse alla ministri tegevus ja koordineerimisvõime.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on täiskogu istungil väga aktiivne, esitades ühel päeval (15.09.2025) küsimusi mitmele ministrile ja osaledes aktiivselt seaduseelnõu debatis. Tegevusmuster viitab aktiivsele osalemisele nii küsimuste voorus kui ka oluliste seadusemuudatuste arutelul.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud Kultuuriministeeriumi tsentraliseerimispoliitikale, mida kritiseeritakse kui regionaalselt hävitavat ja halvasti koordineeritud. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, kulmineerudes Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni selge vastuseisuga rahvaraamatukogude seaduse muutmisele. Samuti kritiseeritakse ministeeriumi suhtumist Nursipalu kohalikesse elanikesse.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab varasemale koostööle valitsuses kohalike omavalitsuste rahastamise teemal ("me koos tegime valitsuses olles selle Robin Hoodi"). Samuti väljendab ta oma fraktsiooni (Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon) kollektiivset seisukohta seaduseelnõu osas, näidates sisemist koostööd.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on ülitugev, rõhutades vajadust säilitada töökohad ja elu väljaspool Tallinna ning vältida Eesti elu kokkupakkimist. Konkreetselt mainitakse Nursipalu, Võru ja maakonnakeskustes asuvaid töökohti, tuues esile Norra näite regionaalsete koefitsientide kohta.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab fiskaalset ümberjaotamist ("Robin Hood 2") kohalike omavalitsuste tulubaaside võrdsustamiseks, et tagada õiglane palk kultuuri- ja haridustöötajatele. Ta rõhutab vajadust viia palga rahastamine eelarveläbirääkimistel omavalitsuste tulubaasi, et tagada proportsionaalsus Tallinna ja Võru vahel.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on kultuuritöötajate ja õpetajate madal ja ebaühtlane palgatase, mis on seotud omavalitsuste erinevate tulubaasidega. Kõneleja nõuab valitsuselt abikäe ulatamist selle probleemi lahendamiseks ning rõhutab kohalike elanike õigust seista enda eest Nursipalu kaasuses.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Rahvaraamatukogude seaduse muutmise vastustamine, kuna see lõhub senise maakondliku koostöö ja tsentraliseerib teenuseid. Lisaks on fookuses Nursipalu halduskohtu otsus ja ettepanekud eelarveläbirääkimisteks omavalitsuste tulubaasi osas.
6 Analüüsitud kõnesid