Istungi profiil: Anti Allas
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-11-05
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud õigluse ja põhiseaduslikkuse tagamisele maksupoliitikas, eriti mootorsõidukimaksu osas. Kõneleja kritiseerib valitsuskoalitsiooni (Reformierakond, Eesti 200, Isamaa) toetuse langust ja kahtleb nende õiguses viia läbi rahva tahte vastaseid otsuseid. Ta rõhutab, et toetab automaksu tühistamist seni, kuni kõik mõistlikud muudatused pole seadusesse viidud, näidates tingimuslikku vastuseisu.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust mootorsõidukimaksu seaduse detailides, viidates vajadusele viia see kooskõlla põhiseadusega ja tuues esile spetsiifilised kitsaskohad (nt maksu küsimine ebaseaduslikult võetud vara eest). Lisaks näitab ta teadmisi ühistranspordi korraldamise ja rahastamise kohta, vaidlustades kulude kasvu, tuginedes reaalkilomeetri hinna ja veeremi kulu analüüsile.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on formaalne, kriitiline ja moraalset õiglust rõhutav, kasutades tugevaid väljendeid nagu "õigluse küsimus" ja kritiseerides vastaste "jäärapäisust". Ta tasakaalustab loogilisi argumente (viidates õiguskantslerile ja komisjoni hääletustele) emotsionaalsete üleskutsetega (maainimeste hädavajadus auto järele). Samuti rõhutab ta vajadust saalis üksteist rohkem kuulata.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungil, esitades nii teravaid küsimusi ministrile ja ettekandjatele kui ka pidades pikemaid, detailseid seisukohavõtte seaduseelnõude teemal. Ta viitab varasemale tööle töörühmas (koos Tanel Teiniga) ja komisjonis, mis näitab järjepidevat osalemist seadusloome protsessis.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja on tugevalt opositsiooniline, kritiseerides nii eelmist kui ka praegust valitsuskoalitsiooni (Reformierakond, Eesti 200, Isamaa) protseduuriliste vigade ja ebaõiglaste poliitikate eest. Ta heidab ette, et koalitsioon lükkas jõuga maha vajalikud ettepanekud ja soovib seaduse vigu parandada "tükhaaval". Kriitika on suunatud poliitilisele arrogantsile ja valimistulemustest tingitud enesekindlusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on valmis tegema koostööd mõistlike ettepanekute toetamisel (nt Sotsiaaldemokraatide toetus), kuid on pettunud varasemates ebaõnnestunud koostöökatsetes (koos Tanel Teini ja Madis Kallasega). Ta väljendab tulevikuks lubadust mitte enam järele anda ilmselgete vigade pealesurumisel, mis viitab kompromissivalmiduse vähenemisele põhimõttelistes küsimustes.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub tugevalt regionaalsele õiglusele, nõudes mootorsõidukimaksu seadusesse regionaalset leevenduskomponenti. Ta rõhutab, et maal on auto hädavajadus, kuna puudub alternatiiv liikumiseks tööle, kooli või arsti juurde, seades esiplaanile maapiirkondade elanike vajadused.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja pooldab õiglast maksustamist ja on vastu haldusliku lihtsuse eesmärgil kehtestatud ebaõiglastele maksudele. Ta toetab sihipäraseid maksuleevendusi lastega peredele ja väikebussidele ning soovib regionaalset leevendust maapiirkondade elanikele. Samuti on ta kriitiline ühistranspordi kulude põhjendamatu kasvu suhtes.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja tegeleb sotsiaalsete küsimustega maksupoliitika kontekstis, rõhutades lastega perede (eriti suuremate sõidukite kasutajate) ja puuetega inimeste vajadusi. Ta toetab Eesti Puuetega Inimeste Koja ettepanekut automaksuvabastuse kehtestamiseks puuetega inimestele, seades esikohale haavatavate rühmade toetamise.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse muutmine, et tagada selle põhiseaduslikkus ja õiglus. Kõneleja on aktiivne muudatusettepanekute algataja (koos Madis Kallasega regionaalse leevenduse osas) ja toetab parandusi, mis leevendavad maksu lastega peredele ja väikebussidele. Ta kritiseerib koalitsiooni suutmatust viia sisse kõik hädavajalikud muudatused korraga.
6 Analüüsitud kõnesid