Istungi profiil: Anti Allas
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-06
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigieelarve reformi ebaõnnestumisel, eriti tegevuspõhise eelarve (TPE) rakendamise puudujääkidel, mis on viinud segaduse ja kulukuse suurenemiseni. Kõneleja võtab kriitilise seisukoha, nõustudes Riigikontrolli järeldustega, ning rõhutab vajadust vastutustundliku tegutsemise järele. Lahendusena pakutakse välja kulupõhise ja tegevuspõhise eelarve kombinatsioon, kusjuures rõhuasetus jääb kulupõhisusele. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes maksuraha kasutamise selgust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigieelarve metoodika ja auditeerimise valdkonnas, käsitledes detailselt kulupõhise ja tegevuspõhise eelarve erinevusi ning tulemusmõõdikute täpsuse probleeme. Ekspertiis põhineb Riigikontrolli aruande põhjalikul analüüsil ja osalemisel riigieelarve kontrolli erikomisjoni aruteludel. Kasutatakse tehnilist keelt, viidates paralleelselt peetavatele eelarvetele ja rahakasutuse efektiivsusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne, analüütiline ja kriitiline, rõhutades loogilist argumentatsiooni ja tuginedes Riigikontrolli järeldustele. Üldine toon on murelik, kirjeldades riigi olukorda "kurvana" ja nõudes selget tegutsemist Vabariigi Valitsuselt. Esineb ka lühike, isiklik sekkumine, mis keskendub saali sisekultuuri ja viisakuse küsimustele, kritiseerides näpuga näitamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungitel, esitades küsimusi Riigikontrollile ja osaledes debatis eelarvekontrolli teemal. Tegevusmustrid näitavad spetsialiseerumist, kuna kõneleja viitab korduvale osalemisele riigieelarve kontrolli erikomisjoni aruteludel.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele ja ministeeriumidele seoses tegevuspõhise eelarve ebaõnnestunud elluviimisega ja rahakasutuse efektiivsuse puudumisega. Kriitika on sisuline ja põhjendatud Riigikontrolli auditiga, kuid samas hoiatatakse kiirustades ja ummisjalu vana süsteemi juurde tormamise eest. Lisaks kritiseeritakse üht saalis viibijat ebaviisaka käitumise (näpuga näitamise) eest.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ekspertarvamustele, toetades tugevalt Riigikontrolli ja teiste valdkonna asjatundjate kriitikat valitsuse suunal. Kõneleja propageerib vastutustundlikku ja kombineeritud lahendust (hübriideelarve), mis näitab valmisolekut kompromissiks äärmuslike poliitiliste valikute vahel.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riigi rahakasutuse efektiivsusele, läbipaistvusele ja vastutusele, kritiseerides tegevuspõhise eelarve kulukust ja segadust. Eelistatakse eelarvemudelit, mis tagab selge arusaama kulude ja eesmärkide seostest, rõhuasetusega kulude kontrollil.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ainus sotsiaalne teema puudutab parlamendi sisekultuuri ja viisakust, kritiseerides näpuga näitamist saalis, eriti vanema naisterahva suunas. See rõhutab austuse ja eetilise käitumise tähtsust.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigieelarve seaduse ja selle rakendamise metoodika reformimisel, reageerides Riigikontrolli negatiivsetele audititulemustele. Kõneleja on kriitiline analüüsija ja pakub välja konkreetse poliitilise suuna – kulupõhise ja tegevuspõhise eelarve kombineerimise.
3 Analüüsitud kõnesid