Istungi profiil: Anti Allas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-04-10

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on mõõdukalt vastanduv käsitletavale eelnõule, kaheldes selle eesmärkide siiruses ja tõhususes väikekoolide säilitamisel. Fookuses on poliitiline lahendus, rõhutades, et raha ei pruugi omavalitsuste kaudu sihtotstarbeliselt väikekoolideni jõuda. Kõneleja rõhutab vajadust tagada rahastamine püsiva ja sihipärase mehhanismi kaudu.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat, pikaajalist asjatundlikkust haridusrahastuse ja kohalike omavalitsuste toimimise osas, viidates aastakümnete pikkusele arutelude jälgimisele. Ta pakub välja konkreetse tehnilise lahenduse – klassikomplektipõhise rahastuse kriteeriumitele vastavatele väikekoolidele –, mis näitab valdkonna detailset tundmist.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja kriitiline, kuid formaalne ja lugupidav, pöördudes austusega nii juhataja kui ka ettekandja poole. Apellatsioon on peamiselt loogiline, tuginedes süsteemsele teadmisele omavalitsuste käitumisest ja varasemate poliitiliste lahenduste ebaõnnestumistest. Toon on skeptiline, kuna "päris lahendust ei soovita kunagi pakkuda".

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivselt jälginud Riigikogu arutelusid haridusteemadel aastakümneid, mis viitab pikaajalisele ja järjepidevale osalemisele seadusandlikus protsessis. Konkreetseid sagedusi või väljaspool Riigikogu toimunud tegevusi ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu esitajatele ja poliitilisele süsteemile laiemalt, mis on aastakümneid vältinud tõelise lahenduse pakkumist väikekoolide rahastamisele. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes eelnõu eesmärkide siiruse kahtluse alla seadmisele ja rahastusmehhanismi ebaefektiivsusele. Vastandumine on mõõdukas, kuna pakutakse alternatiivset lahendust.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kuigi kõneleja on kriitiline, pakub ta konstruktiivse alternatiivse rahastusmudeli, mis viitab valmisolekule poliitiliste lahenduste leidmiseks. Ta pöördub otse ettekandja poole, tunnustades tema varasemat haridusministri kogemust, mis loob aluse dialoogiks. Otsest koostööd teiste fraktsioonidega ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt regionaalne, keskendudes väikekoolide säilitamisele, eriti neile, mis asuvad suurematest asulatest kaugemal. See rõhutab muret maapiirkondade haridusvõimaluste ja kogukondliku infrastruktuuri pärast.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riikliku rahastuse sihipärasele ja struktuursele jaotamisele haridussektoris. Kõneleja toetab rahastamismudeli muutmist klassikomplektipõhise rahastuse suunas, et tagada avaliku raha efektiivne jõudmine maapiirkondade haridusasutustesse.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja võrdsus, eriti maapiirkondades, rõhutades vajadust säilitada väikekoolid. See peegeldab muret kogukondade elujõulisuse ja haridusvõimaluste säilimise pärast väljaspool suuri keskusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on käimasoleva eelnõu vastustamisel selle ebatõhususe tõttu ja alternatiivse rahastusmudeli propageerimisel. Kõneleja on kriitiline osaleja, kes soovib asendada olemasoleva rahastusstruktuuri klassikomplektipõhise rahastusega, et tagada väikekoolide püsivus.

1 Analüüsitud kõnesid