Päevakorra profiil: Anti Allas

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusvõrgu reformil, kus kõneleja vastandub tugevalt kvantitatiivsele ja tsentraliseeritud juhtimisloogikale (koolide sulgemine Exceli tabeli alusel). Ta nõuab üleminekut kvalitatiivsele ja juhtumipõhisele lähenemisele, mis toetaks kogukondade väärikat arengut. Stants on tugevalt kriitiline, rõhutades, et praegune lähenemine hävitab arenevaid väikseid piirkondi.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust haridusvõrgu reformi terminoloogias, eristades selgelt kvantitatiivset ja kvalitatiivset juhtimist. Ta kasutab spetsiifilisi mõisteid nagu "koolide sulgemise instrument" ja "arengukõver", mis viitab süvenemisele poliitika detailidesse. Kriitika on suunatud just juhtimisloogika ja metoodika vastu.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline ja murelik, kombineerides loogilist poliitikaanalüüsi (kvantitatiivselt juhtimiselt kvalitatiivsele) emotsionaalse apellatsiooniga (kurb on vaadata, kuidas hävitatakse piirkondi). Kasutatakse metafoore ("ühe vitsaga löömise loogika", "Exceli tabel") tsentraalse juhtimise kritiseerimiseks. Kõne on esitatud formaalses küsimuse vormis, otsides lahendust.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid tegevusmustrite kohta pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud keskvalitsuse haridusreformi metoodika vastu, mida iseloomustatakse kui "ühe vitsaga löömise loogikat" ja kvantitatiivset juhtimist. Vastuseis on tugev ja poliitikapõhine, süüdistades praegust lähenemist piirkondade hävitamises. Vastandutakse eelkõige tsentraalsele otsustusprotsessile, mis ignoreerib kohalikke olusid.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on hetkel kriitiline, kuid lahendust otsiv, esitades ministrile otsese küsimuse probleemi tunnistamise ja lahendamise kohta. Kõneleja pakub välja alternatiivseid lähenemisi ("tingimusel, kui"), mis viitab valmisolekule kaaluda juhtumipõhiseid lahendusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt regionaalne, rõhutades tsentraalse haridusvõrgu reformi hävitavat mõju väikestele piirkondadele ja kogukondadele. Kõneleja kaitseb kohalike koolide ja kogukondade õigust leida oma nišš ja väärikalt areneda, vastandudes kesksele sõnumile koolide sulgemisest.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Otseseid majandusvaateid (maksude või kulutuste kohta) pole esitatud. Kaudselt kritiseeritakse aga puhtalt kvantitatiivset, tõhususele suunatud juhtimist, mis ignoreerib regionaalse arengu väärtust ja vajadust anda kogukondadele vajaduse korral lisapanus.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja selle kättesaadavus ning kvaliteet väikestes piirkondades. Kõneleja rõhutab vajadust kaitsta kohalikke koole, et vältida kogukondade sotsiaalset hävitamist, seades esiplaanile sotsiaalse jätkusuutlikkuse.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusvõrgu reformi elluviimise metoodika muutmisel, mis on osa strateegia "Eesti 2035" täitmisest. Kõneleja on praeguse tsentraalse sulgemisloogika vastane, nõudes juhtumipõhiste tingimuste lisamist poliitika kujundamisse.

1 Analüüsitud kõnesid