Päevakorra profiil: Anti Allas
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (592 SE) esimese lugemise jätkamine
2025-04-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem poliitiline seisukoht on tugev toetus astmelise tulumaksu kehtestamisele, et katta riigi alarahastatud strateegilised valdkonnad. Mootorsõidukimaksu osas toetab kõneleja vigade parandamist ja maksu kaotamist vaid juhul, kui on tagatud vastutustundlik alternatiivne rahastus. Poliitiline raamistik rõhutab vastutustundlikkust ja võitleb populistlike otsuste vastu, mis on viinud riigi kroonilise võlani.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja riigi rahanduse ajaloo osas, selgitades kütuseaktsiisi ja tulumaksu langetamise seoseid ning selle mõju teede remondile. Kasutatakse konkreetseid finantsandmeid (nt 800 miljonit eurot) astmelise tulumaksu potentsiaali kirjeldamisel. Samuti on teadmisi seadusandlikest protsessidest, viidates õiguskantsleri ettepanekutele ja varasematele töörühmadele.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on moraliseeriv ja kriitiline, rõhutades tungivalt vastutustundlikkuse vajadust riigi rahanduses. Kasutatakse tugevaid metafoore, võrreldes riiki vastutustundliku perega, ning süüdistatakse vastaseid "populistlikus jutus" ja "umbluujutus". Esitus on loogiline, keskendudes kulude katmisele, kuid edastatakse emotsionaalselt laetud ja otsekohese tooniga.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu arutelul, viidates oma varasemale hääletusele sarnase eelnõu osas eelmisel päeval. Muster näitab pidevat osalemist olulistes maksuteemalistes debattides ja valmisolekut toetada menetlemise jätkamist.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kritiseeritavad vastased on EKRE, Isamaa ja Reformierakond, keda süüdistatakse populistlike otsuste tegemises ja riigi võlgu elamises isegi headel aastatel. Kriitika on intensiivne ja keskendub vastutustundlikkuse puudumisele ning reaalsusega sideme kaotamisele. Kõneleja heidab ette, et vastased annavad valesõnumeid pensionide kärpimise ja õpetajate palkade osas.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud kompromissile automaksu vigade parandamise osas, kutsudes kolleege üles vastutustundlikkusele ja koostööle ("parandame koos ära"). Viidatakse varasemale koostööle töörühmas (koos Tanel Teiniga) ning otsitakse toetust astmelise tulumaksu ideele ka opositsioonilt ("teisest servast").
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul tasandil (riigi rahandus ja strateegilised valdkonnad), kuid regionaalselt tuuakse esile hajaasustusega piirkondade erivajadused automaksuvabastuse osas. Mainitakse ka Tallinna luksusautode ummikut ja kohalike omavalitsuste teede remondivõlga, rõhutades teede mustkatte alla panemise vajadust.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tugevalt fiskaaldistsipliini ja vastutustundlikku kulude katmist, vastandudes võlgu elamisele. Majanduslikud vaated on tugevalt suunatud ümberjaotamisele astmelise tulumaksu kaudu, kus kõrgemad palgad (üle 3000 euro) maksustatakse 40%-ga, tuues riigile sisse 800 miljonit. Toetatakse ka mõistlikke kärpeplaane, mis on suunatud lisaväärtust mitteloova bürokraatia likvideerimisele.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas keskendutakse riigi rahastamise tagamisele, et vältida pensionide kärpimist ja lahendada õpetajate palga ning ravijärjekordade probleeme. Sotsiaalset õiglust taotletakse ka suurte perede automaksuvabastuse kaudu, et maksukoormus ei tabaks neid ebaproportsionaalselt.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu menetlemine ja sellega seotud vigade parandamine. Kõneleja on tugev astmelise tulumaksu kehtestamise eestvedaja, nähes seda hädavajaliku seadusandliku prioriteedina. Samuti rõhutatakse vajadust viia sisse muudatusi, mis on kooskõlas õiguskantsleri ettepanekutega, et parandada eelmises koosseisus tehtud vead.
6 Analüüsitud kõnesid