Päevakorra profiil: Anti Allas
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (538 SE) esimese lugemise jätkamine
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja seisukoht on tugev vastuseis mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamisele ilma reaalsete alternatiivsete rahastusallikateta, nimetades seda vastutustundetuks populismiks. Kuigi automaks ei ole isiklikult esimene valik, peab kõneleja seda hädavajalikuks riigi oluliste teenuste (haridus, sotsiaal, ühistransport) rahastamiseks. Poliitiline raamistik on väärtuspõhine, rõhutades sotsiaalset õiglust ja astmelise tulumaksu vajalikkust.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi maksupoliitikast, eriti automaksu detailidest ja selle seostest maksuküüru kaotamisega. Ta viitab koalitsioonikõnelustele, varasemate eelnõude muudatustele (nt ajutiselt registrist kustutatud sõidukid) ning tsiteerib õiguskantsleri seisukohta registreerimistasude tagastamise osas. Rõhutatakse vajadust sisukama analüüsi järele kulude katteks.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on toonilt kriitiline ja analüütiline, kasutades sageli retoorilisi küsimusi vastaspoole (Isamaa) väljakutsumiseks alternatiivide esitamisele. Stiil on formaalne, kuid emotsionaalselt laetud, eriti vastaspoole tegevuse sildistamisel "vahutava populismina". Loogiline apellatsioon keskendub eelkõige riigi rahanduse ja kulude katmise vajadusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad kõneleja aktiivset osalemist Riigikogu debatis 22. jaanuaril, keskendudes mootorsõidukimaksu eelnõule. Kõneleja viitab varasematele koalitsioonikõnelustele ja eelmisel päeval tehtud avaldustele (nt Isamaa juhi Reinsalu ja Aivar Koka poolt), mis näitab pidevat seotust poliitilise päevakorraga.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Isamaa Erakond, kelle eelnõu nimetatakse vastutustundetuks populismiks, kuna see ei paku reaalset alternatiivset rahastust. Kriitika on poliitika- ja ajalooline, viidates Isamaa varasemale poliitikale, mis on kahjustanud vaesemaid inimesi, ning nende ebakindlusele maksuküüru kaotamise ja riigikaitsekulude tõstmise osas.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud koostööle astmelise tulumaksu kehtestamisel, pakkudes seda tingimusena automaksu ja teiste maksude kaotamiseks. Ta rõhutab, et oleks valmis kaaluma automaksu kaotamise poolt hääletamist, kui Isamaa esitaks reaalse ja sisuka alternatiivse rahastusettepaneku.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja rõhutab vajadust regionaalse leevenduse järele automaksus, et kaitsta maainimesi, kellel puudub ühistranspordi võimalus ja kes on sunnitud kasutama ühte või kahte autot. See näitab fookust maapiirkondade elanike majandusliku olukorra leevendamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tugevalt progressiivset maksustamist astmelise tulumaksu kaudu, pidades seda kõige õiglasemaks viisiks hädavajalike kulude katmiseks. Ta on vastu regresseerivatele maksudele, nagu käibemaksu tõstmine, mis halvendaks väikese sissetulekuga inimeste toimetulekut, ning rõhutab vajadust katta riigikulud reaalsete tuludega.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas keskendub kõneleja väikese sissetulekuga inimeste toimetuleku kaitsmisele ja suurperede ning sotsiaalvaldkonna transpordiks kasutatavate väikebusside õiglasemale maksustamisele. Ta mainib riigi rahastatavaid sotsiaalvaldkonna teenuseid kui üht valdkonda, kus raha on puudu.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu seaduse ülevaatamine ja ebaõiglust tekitavate momentide (nt regionaalne leevendus, väikebusside maksustamine, registreerimistasu tagastamine) eemaldamine. Üldine prioriteet on astmelise tulumaksu kehtestamine, mis võimaldaks mitu maksu kaotada.
4 Analüüsitud kõnesid