Päevakorra profiil: Andrei Korobeinik
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (492 OE) esimene lugemine
2024-11-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Tugev toetus toiduainete käibemaksu langetamisele 5%-le, et leevendada vaesust ja majanduslangust, mis on tingitud koalitsiooni poliitikast. Kritiseerib teravalt valitsuse tegevust, mis võtab raha vaestelt ja pensionäridelt (nt julgeolekumaks), tuues esile Eesti majanduse halva olukorra (teisel kohal maailmas majanduslanguses, Baltikumi viimane). Poliitiline raamistik on tugevalt suunatud sotsiaalsele õiglusele ja majandustulemuste parandamisele.
9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab asjatundlikkust maksupoliitikas (käibemaks, pangamaks, astmeline tulumaks) ja sotsiaalmajanduses, kasutades konkreetseid andmeid toimetulekutoetuse saajate kulutuste ja pensionäride ostujõu kohta. Selgitab majanduse käivitamise mehhanismi läbi ostujõu suurenemise ja ahelreaktsiooni, viidates ka Euroopa Liidu riikide maksuskeemidele.
9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline, tungiv ja murelik, rõhutades Eesti majanduse katastroofilist olukorda, kasutades dramaatilisi võrdlusi (nt Haiti savikookide näide). Kasutab nii emotsionaalseid apelle (vaesuse kirjeldamine, pensionäride kaotused) kui ka majanduslikke põhjendusi (turumajanduse toimimine, maksulaekumise suurenemine). Pöördub kolleegide poole otsese üleskutsega eelnõu toetada.
9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Näitab suurt aktiivsust käesoleva eelnõu esimesel lugemisel, esitades nii avakõne kui ka vastates korduvalt küsimustele ja tehes protseduurilisi ettepanekuid. Teeb ettepanekuid Riigikogu töökorralduse parandamiseks, et vältida olulise eelnõu menetluse venimist koalitsioonisaadikute puudumise tõttu.
9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev kriitika koalitsiooni ja Reformierakonna suunal, süüdistades neid Eesti majanduse ummikusse viimises ja pankade huvide kaitsmises (viidates Jürgen Ligile). Kritiseerib ka endise peaministri Kaja Kallase seisukohta, et kauplused ei langeta hindu, nimetades seda naiivseks. Kriitika on peamiselt poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades koalitsiooni vaeste arvelt raha võtmises.
9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Pöördub Riigikogu poole üleskutsega eelnõu toetada, rõhutades iga hääle olulisust koosseisu häälteenamuse saavutamiseks. Näitab protseduurilist konstruktiivsust, pakkudes lahendusi komisjoni ettekandja puudumise olukorras (nt vanima liikme kaasamine või päevakorra muutmine), et menetlus saaks jätkuda.
9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Eesti riiklikule majandusolukorrale ja sotsiaalprobleemidele, kasutades võrdlusi Euroopa Liidu riikide (käibemaks) ja Balti riikidega (majanduslangus). Mainib konkreetse regionaalse riskina toiduralli Lätti, mis asendaks varasema alkoralli, kui hinnavahed liiga suureks kasvavad.
9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab majanduse elavdamist tarbimise kaudu, suurendades vaesemate inimeste ostujõudu maksulangetusega (toidu käibemaks 5%). Toetab tulude ümberjaotamist astmelise tulumaksu ja pangamaksu kaudu, vastandudes valitsuse maksupoliitikale, mis maksustab vaeseid ja kaitseb panku. Näeb riigisektori efektiivsuse tõstmist katteallikana.
9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalsele õiglusele ja vaesuse leevendamisele, rõhutades toimetulekutoetuse saajate ja pensionäride raskusi, kes kulutavad suure osa sissetulekust toidule. Rõhutab, et nii suhteline kui ka absoluutne vaesus Eestis kasvavad kiiresti ja eelnõu aitaks seda trendi pidurdada.
9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on Keskerakonna esitatud otsuse eelnõul (492 OE) toiduainete käibemaksu langetamiseks 5%-le. Rõhutab, et see on esimene oluline samm Eesti majanduse ummikust päästmiseks, ning viitab ka pangamaksu eelnõule kui vajalikule katteallikale.
9 Analüüsitud kõnesid