Päevakorra profiil: Andrei Korobeinik

2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) esimene lugemine

2024-10-15

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitik võtab tugevalt vastanduva seisukoha 2024. aasta riigieelarve muudatuste eelnõu suhtes, nõudes selle tagasilükkamist. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine, rõhutades Eesti majanduse kriitilist olukorda (maailmas altpoolt teisel kohal) ning Reformierakonna majanduspoliitikast tingitud "miljardisuurust auku". Poliitik nõuab formaalse ümberjaotamise asemel reaalsete kärbete tegemist ja kasutamata vahendite tagastamist reservi.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Poliitik demonstreerib põhjalikke teadmisi riigieelarve haldamise ja läbipaistvuse teemadel, eriti seoses ministeeriumide praktikaga kanda kasutamata palgafondi vahendeid aastast aastasse edasi. Kasutatakse konkreetseid majanduslikke võrdlusi (Eesti majanduslanguse koht maailmas) ja viidatakse detailsetele eelarveettepanekutele, nagu nõue kirjutada lahti kõik üle poole miljoni euro suurused kulud.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on kiireloomuline, kriitiline ja kohati konfronteeriv, rõhutades vajadust iga senti hoolikalt üle vaadata. Kasutatakse nii loogilisi argumente (majanduslanguse statistika, eelarve läbipaistvuse puudumine) kui ka emotsionaalseid apelle, kritiseerides kärpeid sotsiaalvaldkonnas (perelepitus, lastekaitse) ja kultuuritöötajate ees seisvaid probleeme. Poliitik tegeleb aktiivselt vastaspoole väidete ümberlükkamisega, korrigeerides ajaloolisi fakte eelarveformaadi kehtestamise kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Poliitik on aktiivne Riigikogu istungitel, keskendudes eelarvedebatile ja protseduurilistele küsimustele. Viidatakse hiljutistele seadusandlikele algatustele, nagu nädal tagasi esitatud eelarve läbipaistvuse parandamise eelnõu. Samuti on teadlik teiste ministrite (Läänemets, Siseminister) varasematest avaldustest ja eelseisvatest meeleavaldustest (kultuurivaldkond).

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Reformierakonna majanduspoliitikale, mida peetakse riigieelarve puudujäägi peamiseks põhjuseks. Spetsiifilised ministrid (Siseminister) on kritiseeritud kasutamata palgafondi edasikandmise eest, süüdistades neid näilise tegevuse loomises. Poliitik lükkab teravalt ümber Jürgen Ligi väited, korrigeerides faktilisi ebatäpsusi seoses eelarveformaadi juurutamisega Taavi Rõivase valitsuse ajal.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Poliitik tegutseb Keskerakonna fraktsiooni nimel, tehes ettepaneku eelnõu tagasi lükata. Samas näitab üles muret parlamendi hea tava ja protseduurilise õigluse pärast, küsides, kas teiste fraktsioonide (EKRE) esindajad saavad läbirääkimiste voorus sõna, kui minister rikub head tava. Koostöövalmidus on seotud eelkõige eelarve läbipaistvuse parandamise eelnõu toetamisega.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul tasandil, käsitledes Eesti majanduse üldist olukorda, riigieelarvet ja ministeeriumide tegevust. Piirkondlik fookus puudub.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Poliitik toetab ranget fiskaaldistsipliini ja läbipaistvust, nõudes, et majanduslanguse tingimustes vaadataks iga sent hoolikalt üle ja tagastataks kasutamata vahendid riigieelarvesse. Vastustatakse näilisi kärpeid ja toetatakse Keskerakonna ettepanekut detailiseerida kõik suured kulud, et parandada eelarve läbipaistvust.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Poliitik väljendab muret sotsiaalvaldkonna rahastamise vähendamise pärast, kritiseerides 60 000-euroseid kärpeid perelepituse ja lastekaitsespetsialistide koolituse arvelt. Samuti tõstatatakse kultuurivaldkonna inimeste toetuste ja palkade langus, vastandades seda ministeeriumide personalikärbete puudumisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on 2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise eelnõu (517 SE) vastustamine ja tagasilükkamise ettepanek. Poliitik on algataja ja toetaja eelarve läbipaistvuse parandamise eelnõude osas, mis nõuavad kulude detailset lahtikirjutamist ja sihtasutuste nimekirjade säilitamist eelarves.

4 Analüüsitud kõnesid