Istungi profiil: Rene Kokk
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-04-10
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugeval vastuseisul mootorsõidukimaksule, mida kirjeldatakse kui ebaõnnestunud ja ebavõrdselt kohtlevat seadust ("kobarkäkkseadus"). Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades ühetaolisuse ja võrdsuse puudumist ning nõudes seaduse viivitamatut kehtetuks tunnistamist. Kõneleja leiab, et püüd seadust parandada on "sõelaga vee kandmine".
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust mootorsõidukimaksu detailides, tuues esile konkreetsed skeemitamise viisid (nt kraanikausi paigaldamine linnamaasturisse matkaautona) ja erinevad sõidukikategooriad (N1, N1G). Samuti viidatakse põhiseaduslikele aspektidele (Põhiseaduse § 28) ning transpordi kättesaadavuse erinevustele linna- ja maapiirkondades. Rõhutatakse, et need probleemid olid teada juba menetluse käigus.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on terav, kriitiline ja kohati emotsionaalne, kasutades tugevaid negatiivseid väljendeid nagu "kobarkäkkseadus", "suur praak" ja "totrus". Kõneleja kasutab nii loogilisi argumente (skeemitamine, ebavõrdsus) kui ka retoorilisi küsimusi, et rõhutada koalitsiooni kuulamisvalmiduse puudumist. Tone on tungiv, nõudes õiguskantslerilt jõulisemat sekkumist.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt käimasoleval täiskogu istungil, viidates varasematele aruteludele samal teemal ("kaks päeva tagasi ja eile me menetlesime samal teemal"). Muster näitab järjepidevat ja korduvat osalemist mootorsõidukimaksu vastases debatis, rõhutades, et on probleeme "kordi ja kordi rõhutanud siin igal tasandil".
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud koalitsiooni vastu, keda süüdistatakse opositsiooni ettepanekute eiramises ja kuulamisvalmiduse puudumises menetluse käigus. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii seaduse sisule kui ka õigusloome protseduurilisele praagile. Kompromiss on välistatud, kuna nõutakse seaduse täielikku kehtetuks tunnistamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tunnustab õiguskantsleri rolli seaduse vigade esiletoomisel ja viitab teiste opositsioonipoliitikute (Urmas Reinsalu) tööle riigi rahanduse analüüsimisel. Puuduvad viited valmisolekule kompromissiks valitsuskoalitsiooniga, rõhutades pigem koalitsiooni suutmatust opositsiooni ettepanekuid arvesse võtta.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalsel ebavõrdsusel, rõhutades transpordi kättesaadavuse suurt vahet Tallinna kesklinna ja hajaasustuse (nt Türi, Põlva, Põltsamaa) vahel. Kõneleja väidab, et ebavõrdsust loov seadus paneb maainimesed palju raskemasse olukorda kui suurlinnade elanikud.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik seisukoht on tugevalt automaksu vastane, kuna see tekitab optimeerimiskulusid ja suunab inimesi skeemitamisele. Kuigi tunnistatakse maksude vajalikkust riigi toimimiseks, kahtleb kõneleja selle maksu vältimatuses, viidates vajadusele vaadata üle riigi rahandus ja poliitilised suunamisotsused. Väidetakse, et eelarveprobleemid ei tulene rahapuudusest, vaid raha kasutamise küsimustest.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on suunatud lasterikaste perede ja puuetega inimeste kaitsmisele, keda seadus ebavõrdselt kohtleb. Rõhutatakse, et riik peab tagama nende erilise hoole vastavalt Põhiseaduse § 28-le. Tuuakse näiteks, et suurte perede jaoks vajalikul seitsmekohalisel mahtuniversaalil on maks kordades suurem kui mõnel vanal saastaval autol.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamine, kuna see on õigusloome vaates "väga suur praak". Kõneleja on vastuvõetud seaduse jõuline vastane ja soovitab inimestel pöörduda kohtusse võimalike õigusrikkumiste menetlemiseks.
4 Analüüsitud kõnesid