Istungi profiil: Rene Kokk

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-07

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud neljarealiste teede ehituse prioriteetsusele, sidudes selle liiklusohutuse ja majanduse elavdamisega. Kõneleja väljendab tugevat vastuseisu automaksu kehtestamisele, väites, et see vanandab autoparki ja halvendab liiklusohutust. Ta rõhutab, et teedeehitus on majanduse vereringe tagamiseks hädavajalik, seades fookusesse valitsuse tegevuse ja prioriteetide puudumise.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust teedeehituse ja taristu rahastamise küsimustes, viidates konkreetsetele projektide algatamise aegadele ja rahastusperioodidele (2023–2027). Ta käsitleb liiklusohutuse ja autopargi vananemise seoseid, pakkudes välja ka võrdluse Läti ambitsioonikate taristuprojektidega. Esitatakse detailsed küsimused kavandatavate mahtude ja rahastuse protsentuaalse muutuse kohta järgmisel kümnel aastal.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja kriitiline, rõhutades teema aktuaalsust ja valitsuse vastamise protseduurilist viivitust ("üle aasta hiljaks jäänud"). Kasutatakse loogilisi argumente, mis põhinevad liiklusohutuse statistikal (liiklussurmade arv tõusmas) ja majanduslikul vajadusel, sidudes taristu majanduse vereringega. Kõneleja nõuab ministrilt selgeid ja konkreetseid vastuseid esitatud küsimustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegeleb aktiivselt valitsuse vastutusele võtmisega, esitades arupärimisi (antud juhul 13. mail 2023). See näitab mustrit kasutada seadusandlikke vahendeid (arupärimisi) oluliste taristuteemade päevakorras hoidmiseks, isegi kui vastused viibivad.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele ja endisele kliimaministrile Kristen Michalile, kritiseerides nii vastamise viivitust kui ka teedeehituse ebapiisavat prioriseerimist. Vastandatakse praegust olukorda 2019. aastal ametisse astunud rahvuskonservatiivse valitsuse teenetega, kes algatasid praegu töös olevad projektid.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, rõhutades vajadust tagada liikumisvõimalus "igasse Eesti punkti" majanduse toimimise tagamiseks. Kasutatakse ka rahvusvahelist võrdlust, viidates Läti ambitsioonikatele taristuplaanidele, et rõhutada Eesti taristu arendamise vajadust.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab tugevalt riiklikku investeeringut teedeehitusse, pidades seda majanduse elavdamise ja ettevõtluse tagamise võtmeküsimuseks. Väljendab vastuseisu automaksule, nähes selles negatiivset mõju autopargi kvaliteedile ja seeläbi majandusele ning ohutusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine käsitletud sotsiaalne teema on liiklusohutus, rõhutades muret liiklussurmade arvu tõusu pärast. Seda probleemi seostatakse otseselt teede taristu kvaliteedi ja valitsuse poliitiliste valikutega (automaks, mis vanandab autoparki).

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse tegevuse kontrollimisel arupärimiste kaudu, nõudes selgeid plaane ja rahastust neljarealiste põhimaanteede ehituse osas aastateks 2023–2027 ja järgmiseks kümneks aastaks. Eesmärk on sundida valitsust tunnistama teedeehitust prioriteediks.

1 Analüüsitud kõnesid