Istungi profiil: Rene Kokk
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-22
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse taristupoliitikale, eriti Rail Balticu projektile ja automaksule. Kõneleja kritiseerib teravalt teetaristu alarahastamist, mis on viinud sektori hävinguni, ja Rail Balticu ebaotstarbekust. Poliitiline raamistik on peamiselt tulemuspõhine, rõhutades valitsuse lühinägelikkust ja ebaefektiivsust ning nõudes riigikaitse prioriseerimist. Ta rõhutab, et inimeste mure ahikütte piiramise pärast on täiesti põhjendatud.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust taristuehituse ja transpordipoliitika valdkonnas, tuues välja Rail Balticu omandamata maa osakaalu ja projekti rahastamise summad (nt 190 miljonit). Ta tunneb muret Eesti tee-ehitussektori hävimise pärast ja selle tagajärgede (know-how kadu, välisfirmade kallimad hinnad) osas. Samuti rõhutab ta vajadust kaasata ülikoole renoveerimistingimuste ja Rail Balticu tehnoloogiliste lahenduste analüüsimisel.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja pakiline, rõhutades olukorra tõsidust ("olukord on väga halb"). Kasutatakse loogilisi argumente (tasuvuse puudumine, maa omandamise probleemid) ja retoorilisi võtteid, nagu tõe eitamise kolme etapi kirjeldamine. Pöördutakse otse ministri poole, nõudes sisulisi vastuseid ja vaidlustades ministri väiteid (nt jõukuse printsiip automaksu puhul).
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelemine on koondunud ühele täiskogu istungipäevale, keskendudes taristu- ja maksuküsimustele. Viidatakse varasemale osalemisele erikomisjoni istungil ja valimiseelsetele debattidele, mis näitab järjepidevat tegelemist nende teemadega. Kõneleja esitab korduvalt küsimusi Rail Balticu maa omandamise seisu ja rahastamise kohta.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Reformierakonna juhitud valitsusele, keda süüdistatakse teetaristu ehituse mittetähtsaks pidamises ja rohepöörde eesmärgil autode arvu vähendamises. Kriitika on intensiivne, lükates tagasi "Rail Balticu eufooria" ja süüdistades valitsust tõe eitamises projekti tasuvuse osas. Vastuseis on poliitika- ja menetluskeskne (maa omandamise ebaõnnestumine).
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja ei viita otsesele koostööle Riigikogu saalis, vaid keskendub ministri ja valitsuse kritiseerimisele. Ta teeb ettepaneku Euroopa-üleseks kokkuleppeks riigijuhtide vahel Rail Balticu külmutamiseks ja raha suunamiseks riigikaitsesse. Samuti rõhutab ta vajadust kaasata ülikoole ja eksperte tehnoloogiliste lahenduste analüüsimiseks.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (Eesti taristu, tee-ehitussektori säilitamine) ja Euroopa-ülene (Rail Balticu projekt, EL-i soov ahikütet piirata). Ta teadvustab, et Rail Balticu hoolduskohustused langevad tulevikus omavalitsustele, kuid ei keskendu konkreetsetele piirkondlikele probleemidele.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on suunatud kodumaise taristusektori kaitsmisele ja hoiatatakse selle hävitamise eest alarahastamise tõttu. Ollakse tugevalt automaksu vastu, kuna see vanandab autoparki ja mõjutab negatiivselt madalama sissetulekuga inimesi, kes elavad "peost suhu". Nõutakse Rail Balticu rahastamise külmutamist, kuna projekt ei tasu end kunagi ära ja sellele jäädakse peale maksma.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetes küsimustes rõhutatakse inimeste põhjendatud muret ahikütte piiramise pärast ja kritiseeritakse automaksu sotsiaalset ebaõiglust. Ta vaidlustab ministri seisukoha, et auto omandamine näitab piisavat jõukust maksu tasumiseks. Tõstatatakse ka liiklusohutuse küsimus, kuna automaks sunnib inimesi sõitma vanemate ja ohtlikumate autodega.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse poliitika vastustamisel, eriti Rail Balticu ja automaksu osas. Peamine poliitiline ettepanek on Rail Balticu ehituse külmutamine viieks kuni seitsmeks aastaks. Sellega kaasnevalt tuleks eraldatud raha (ca 190–300 miljonit aastas) suunata Euroopa-üleselt riigikaitsesse ning taristu ja infra väljaehitamisse.
5 Analüüsitud kõnesid